PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1321354
Hej, behöver koppla startknapp till en amazon då tändningslåset kärvar, någon som har ett kopplingsschema eller en beskrivning? Tacksam för svar :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1321357
Har du rattlås på den? Då godkänner inte Bilprovningen om det inte fungerar.
av Tompan60
#1321363
Om du borrar bort rattlåset så är det inget problem Inget krav från bilprovningen att det ska finnas
av Amarace
#1321532
Lennart, krav på fungerande rattlås är från och med årsmodell 76. Finns inget krav på det innan 76.
Taipen, du får kolla på tändlåsets baksida, anslutningen till syartmotorn borde heta 51, så den ska till ena anslutningen på din startknapp, andra får du ta ifrån 15 på tändlåset, eller fläktknappen eller liknande som ha ström då tändningen är på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1321535
Då måste du sätta nyckeln i "tändning på" läge och leta upp en liten gul "mässingplupp" som sitter på baksida instrumentpanelen i själva låset (ungefär kl 10 eller kl 14 beroende på vilket håll man ser ifrån. Den "pluppen" går att trycka in in man "joksar" lite med nyckeln så kan du ta ut själva låset med nyckel. Sedan kan du sätta ett enkelt tändlås vid sidan om som fungerar som det gamla. Volvo hade under många år en armerad kabel mellan tändlås och tändspole som gör att du måste göra så här. Du kommer inte åt tändspolen annars. Vi kopplade så på - 60 och -70-talet när vi eftermonterade rattlås på Amazoner (det kom som standard på 140). Det är lite "trix" att få ut lås och nyckel, men det går. Glöm inte att koppla bort batteriet när du håller på, kopplingsschema finns på nätet om du söker på "montera rattlås" Qatar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1321541
Amarace skrev: fre 14 jun 2019, 20:57 Lennart, krav på fungerande rattlås är från och med årsmodell 76. Finns inget krav på det innan 76.
Taipen, du får kolla på tändlåsets baksida, anslutningen till syartmotorn borde heta 51, så den ska till ena anslutningen på din startknapp, andra får du ta ifrån 15 på tändlåset, eller fläktknappen eller liknande som ha ström då tändningen är på.
Krav på eller inte, sitter det ett rattlås som kärvar så vill inte jag köra omkring med en sådan bil som man "kopplat förbi". Därav frågan. Och jag tror inte Bilprovningen godkänt det heller, även om det är eftermonterat. Det eftermonterades en hel del rattlås (rabatt på försäkringen och rabbaterat pris på Volvo för monteringen). Jag monterade rattlås på min PV -62-a när jag renoverade den. Lite "bökigt" men det gick. Gjorde en addappter (kapade PV-ns rattrör) mellan rattröret och 140-ins rattlagring. Blev kanon... :-D
av Amarace
#1321561
Som jag skrev så behöver rattlåset INTE fungera innan 76, ingt som ska kollas av dom. 76 och nyare däremot ska det fungera. Det är fakta, inget påhitt.
Däremot OM själva rattlåset kärvar så ska man ju inte experimentera, för ens egen och andra skull.


Och angående trådskaparens fråga, han säger inget om att byta tändlås heller, han frågar om startknapp, det tolkar jag som att tändlåset inte fungerar i startläge bara. Då behövs bara startknapp. Ska man däremot montera ett annat slags tändningslås så kan man göra som du skriver, du glömde dock att man då måste koppla bort allt på det tändlåset och från det nya dra en kabel från 15 till 30 på det gamla, annars får ju inte tändspolen nån ström som går att koppla från.
Sen sätter man ju inte det nya låset bredvid, man tar ju bort det gamla och låter det vara upphängt bakom, och sätter det nya där det gamla satt :) (om man sätter rattlås så sätter man en täckbricka). Eller så kapar man spriralen och kommer åt tändspolens plusatning :) Alternativt byter tändspole.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1321643
Amarace skrev:Som jag skrev så behöver rattlåset INTE fungera innan 76, ingt som ska kollas av dom. 76 och nyare däremot ska det fungera. Det är fakta, inget påhitt.
Däremot OM själva rattlåset kärvar så ska man ju inte experimentera, för ens egen och andra skull.
Han skrev att det kärvade, jag har inte påstått att han måste ha ett fungerande rattlås. Jag frågade om han har ett rattlås. Och hade han haft det och det kärvar så tror jag nog att bilprovningen hade haft en åsikt om det, det är ju definitivt en trafikfara.
Användarvisningsbild
av taipen
#1321663
Okej får ta och göra några tester så får vi se återkommer med resultat
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]