PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1321688
lennarte skrev: Han skrev att det kärvade, jag har inte påstått att han måste ha ett fungerande rattlås. Jag frågade om han har ett rattlås. Och hade han haft det och det kärvar så tror jag nog att bilprovningen hade haft en åsikt om det, det är ju definitivt en trafikfara.
Tro gör man i kyrkan, rattlåset är inget bilprovningen ska ha en åsikt om, om det inte är årsmodell 76 och nyare. Sen är det ju så att konstruktionen i ett rattlås gör att endera fungerar det, eller så fungerar det inte.

Sen får du ta och kolla vad du skrev, du skrev faktiskt nedanstående som att det är krav på fungerande rattlås om det sitter där
lennarte skrev: Har du rattlås på den? Då godkänner inte Bilprovningen om det inte fungerar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1321711
Ett rattlås som inte fungerar är en säkerhetsrisk och det har Bilprovningen åsikter om oavsett vilken årsmodell det är. Det har hänt nyare bilar än -76 att ett krånglande rattlås har låst ratten, dock inte vid färd den gången (som väl var) utan vid parkering. Rattlås ha funnits sedan -50-talet och farsan hade en VW 1200 -59 med en "konstig" konstruktion där man fick trycka på en knapp för att kunna vrida om nyckeln så man kunde ta ut den.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen