PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1317260
Har du kollat att du verkligen har någon packning där? Jag har inte installerat jättemånga motorvärmare, men någon packning har jag inte stött på i dom sammanhangen.
Vilket fabrikat är det på motorvärmaren?
av Amarace
#1317343
Beror ju på tillverkare, är olika på dom. Finns Brakon, Defa och Calix. Brakon finns inte längre (och Nej Rådlös, det är inte Calix som tillverkade Brakon), medans Calix och Defa finns, dock har Defa bytt hur dom ser ut, har för mig dom bara kör med en o-ring nu.

Svårbytt är det väl inte, men du måste ju tömma på kylarvätska och ta loss värmaren, Defa hade en speciell lösning med en vinkelplåt som sitter bakom och drar fast värmaren med en pinnskruv och mutter, har du en spn kan det vara lite trixigt, och du lör behöva ny monteringssats.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1317421
Har en bild som visar hur det set ut med grenröret borttaget. När min började läcka för några år sedan så köpte jag en ny på Biltema med oring och fäste (59 kr :-o ) och bytte oringen. Jag tror att själva värmaren ligger i en låda någonstans för "framtida bruk"
IMG_20190408_140425-864x1152.jpg
IMG_20190408_140425-864x1152.jpg (149.41 KiB) Visad 9082 gånger
Jag har en "specialkoppling" till "värmarkroppen" (olika fabrikat på "grejerna") så därför bytte jag inte den då.
Äldre modeller av Volvomotorer har en "plåtkopp" utan kant bakom och utan tätning som frostplugg men B230 motorerna har (tror jag) alla expanderande plugg med en kant (fortfarande utan tätning) som man "knackar" fast. Därför kan man ha en o-ring som tätning när du monterar motorvärmare. Andra typen motorvärmare har en svagt konisk kropp som "knackas fast" utan tätning eller hållare

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]