Sida 1 av 2

Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 09:47
av Åsarna
Hej. När ett fel är avhjälpt så kommer nästa. Amazon -69. Hårdtrampade bromsar, Märkte att när motorn går på tomgång och jag trampar på bromsen så ökar motorvarvet. Min teori är att det kommer tjuvluft via servot? Bara att byta eller?

Re: Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 11:28
av rd350
Brukar höras ett kraftigt sugljud från servon när membranet är sönder. Kolla slang och backventil så de ej är blockerade/igensatta. Det är vanligt att servon går sönder, sitter likadan på tidiga 140.

Re: Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 11:44
av Åsarna
Om motorn går upp i varv när jag trampar på bromsen, tyder inte det på att kommer in luft via slangen från servot? Ända möjligheten borde väl vara att membranet är sönder?

Re: Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 16:48
av lennarte
Tomgången brukar gå ner i varv om det skulle komma in tjyvluft från servon. Koppla loss slangen och plugga nippeln i insuget och prova hur tomgången är. Om det kommer in luft till motorn någon annan stans ifrån än förgasaren är det ju inget bränsle i den luften och motorn kan då inte öka i varv. Om inte förgasaren är fruktansvärt felställd så den får för mycket bränsle, då kan kanske tomgången öka om motorn får mer luft.

Re: Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 17:38
av Åsarna
Det är nog ingen tvekan om att det läcker från servon. Jag kopplade loss slangen och pluggade anslutningen på grenröret, ingen påverkan av bromsen. Sätter jag tillbaka slangen och trampar på bromsen så ökar varvet samtidigt som det väser från servoburken. Att varvet ökar kan ju bero på att som du säger förgasaren inte är rätt inställd. Men motorn går jämt och fint på alla varv, bilen drar heller inte mycket bensin, runt 0,8 l/m vid landsvägskörning. När jag kör och trampar på bromsen så måste jag trampa ganska hårt och då tar bromsarna ok. Det här problemet kom från en dag till nästa, Kan tänka mig att membranet sprack? Hur är det att byta servo? Något man bör tänka på?

Re: Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 19:44
av LarsBd
Lite tjuvluft får tomgångsvarvet att öka, bränsle/luftblandningen kan dock bli för motorn ohälsosamt mager. Detta gäller upp till en viss gräns sedan blir blandningen så mager att den inte går att antända och motorn dör istället, då är det å andra sidan inte frågan om lite tjuvluft.

Re: Bromsservo

Postat: sön 12 maj 2019, 23:51
av rd350
Bytar du till en likadan servo brukar det inte vara några problem, se dock till så du får lite spel mellan huvuscylinderns kolv och bromsservons "pinne" . Det är viktigt, annars får man problem med anliggande broms och problem med luftning. Har byggt om min egen 69a till 240ns servo men då måste man korta Amazonens strut som servon sitter på.

Re: Bromsservo

Postat: mån 13 maj 2019, 07:56
av Åsarna
Såg att VP har en repsats för dryga 200:- Något som man kan ge sig på?

Re: Bromsservo

Postat: tis 14 maj 2019, 12:23
av rd350
Den hjälper dig inte, finns inget membran med och det går ej att dela servon. De har ju faktiskt en ny servo för hyffsade pengar.

Re: Bromsservo

Postat: tis 14 maj 2019, 14:22
av Åsarna
OK, då får det bli så. Lite knepigt att dom har en rep.sats om det inte går att anv. den?