PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1315991
Hej. När ett fel är avhjälpt så kommer nästa. Amazon -69. Hårdtrampade bromsar, Märkte att när motorn går på tomgång och jag trampar på bromsen så ökar motorvarvet. Min teori är att det kommer tjuvluft via servot? Bara att byta eller?
av rd350
#1316001
Brukar höras ett kraftigt sugljud från servon när membranet är sönder. Kolla slang och backventil så de ej är blockerade/igensatta. Det är vanligt att servon går sönder, sitter likadan på tidiga 140.
av Åsarna
#1316005
Om motorn går upp i varv när jag trampar på bromsen, tyder inte det på att kommer in luft via slangen från servot? Ända möjligheten borde väl vara att membranet är sönder?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1316042
Tomgången brukar gå ner i varv om det skulle komma in tjyvluft från servon. Koppla loss slangen och plugga nippeln i insuget och prova hur tomgången är. Om det kommer in luft till motorn någon annan stans ifrån än förgasaren är det ju inget bränsle i den luften och motorn kan då inte öka i varv. Om inte förgasaren är fruktansvärt felställd så den får för mycket bränsle, då kan kanske tomgången öka om motorn får mer luft.
av Åsarna
#1316049
Det är nog ingen tvekan om att det läcker från servon. Jag kopplade loss slangen och pluggade anslutningen på grenröret, ingen påverkan av bromsen. Sätter jag tillbaka slangen och trampar på bromsen så ökar varvet samtidigt som det väser från servoburken. Att varvet ökar kan ju bero på att som du säger förgasaren inte är rätt inställd. Men motorn går jämt och fint på alla varv, bilen drar heller inte mycket bensin, runt 0,8 l/m vid landsvägskörning. När jag kör och trampar på bromsen så måste jag trampa ganska hårt och då tar bromsarna ok. Det här problemet kom från en dag till nästa, Kan tänka mig att membranet sprack? Hur är det att byta servo? Något man bör tänka på?
av LarsBd
#1316070
Lite tjuvluft får tomgångsvarvet att öka, bränsle/luftblandningen kan dock bli för motorn ohälsosamt mager. Detta gäller upp till en viss gräns sedan blir blandningen så mager att den inte går att antända och motorn dör istället, då är det å andra sidan inte frågan om lite tjuvluft.
av rd350
#1316097
Bytar du till en likadan servo brukar det inte vara några problem, se dock till så du får lite spel mellan huvuscylinderns kolv och bromsservons "pinne" . Det är viktigt, annars får man problem med anliggande broms och problem med luftning. Har byggt om min egen 69a till 240ns servo men då måste man korta Amazonens strut som servon sitter på.
av rd350
#1316334
Den hjälper dig inte, finns inget membran med och det går ej att dela servon. De har ju faktiskt en ny servo för hyffsade pengar.
av Åsarna
#1316355
OK, då får det bli så. Lite knepigt att dom har en rep.sats om det inte går att anv. den?
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]