PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1305906
Hejsan håller på med en pv 444 från 57 med b16 och m4 låda original som jag nu ska sätta i en b20 med m40 i och har en fråga angående hastighesmätarwire. Finns det någon wire som passar m40 lådan och gamla hastighetsmätaren eller har någon en ide på hur man kan göra för att få det att fungera?
#1306010
Såga upp muttern till mätarvajern så den precis går att trä över vajern till växellådan på båda vajrarna och så använder du muttern som sitter till M40 lådan. Vi gjorde så på vår gamla Duett -57 när vi bytte från M3 till M40 ?? växellåda (4-växlad i alla fall). Funkar fint med 4/6-dels mutter. Hastighetsmätaren visade "åt h--e", men det berodde nog på att det var en PV-låda (Amazon ??)(Duetten har högre utväxling i bakaxeln) men PV och Amazonen hade samma. I alla fall B18 modellerna. Eller, så tog vi vajern från M40 lådan och sågade upp muttern till mätaren. Blev lite osäker, det var några år sedan, typ 50 år.... :-o det var bytt växellåda innan jag började jobba där (hösten -67), men jag bytte koppling på bilen någon gång i skarven -60 -70-tal. Sedan skrotade chefen den när alla kolvringar kom ut i avgasröret när han hade brottom till Brandstationen, han var Brandchef i frivilligkåren och skulle på utryckning?.. ;-)
#1306093
Cotag skrev:Kolvringar ut genom avgasröret... :-D

Kanske lite vårdslöst skrivet, dom kom alltså inte ut där bak. Men dom försvann från dom båda mittre kolvarna

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]