PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Ekwind
#1305366
Hej!
Jag håller på att bygga en A-traktor till grabben och behöver en m40 växellåda med utväxlingen 3.41 på ettans växel för att det ska fungera till besiktningen. Problemet jag har är att jag inte vet vilken modell den lådan sitter i. Jag har läst och sökt mycket på nätet och har hittat jätte fina tabeller och uträkningar, problemet är att det står olika i tabellerna vilka modeller som hade den lådan. Är det någon som vet med säkerhet vilka modeller som har en m40 låda med utväxlingen 3.41 på ettan?

Med vänlig hälsning,
/Daniel
av LarsBd
#1305381
Mitt svar är att det inte finns M40 med den önskade utväxlingen, alla har 3,13:1.

Får lov att ändra mig till att 140-240 har just 3,41:1 men enbart årsmodell 73- 75.
av Ekwind
#1305389
Tack!
Det var lite det jag anade med tanke på de olika utväxlingar i bakaxlarna, men alltid skönt med korrekta uppgifter 👍🏻
Användarvisningsbild
av lennarte
#1305420
Har du sett denna lista?
images/fb/DCFKD_v-lador.JPG
Det finns ju fler alternativ t.ex M45 (3.71 eller 4.03) . Lite högre varvtal kanske, men lagligt måste det väl vara. Och en betydligt kraftigare låda. M50 och M51 är väldigt sällsynta, satt på dom första 260 med V6 motorn. M90 funkar väl också. Beror lite på vad för bil du bygger på.
av Ekwind
#1305451
Ja den listan har jag studerat, i den står det tex att det är de äldre m40 lådorna som har 3.41 på ettan vilket jag tror är fel. Jag har funderat på alla möjliga alternativ, dock fick jag för mig att m45 lådan kräver stöd/mothåll för lager på ingående axel vilket m40 lådan redan har. Men med tanke på att det är en v6:a på 4.2 liter som ska driva lådan/lådorna så är det bättre ju starkare låda man kan använda sig av naturligtvis.
av LarsBd
#1305459
Det är ingen skillnad på behovet av stöd vid ingående axel mellan M 40 och M45 och ingen av dom klarar sig utan.
av S6024t
#1305461
Behöver man ens ha dubbla lådor numera? Finns det inte något som heter elektronisk spärr..i en plomberad låda..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1305466
Det är väl bara M90 som inte behöver stöd. Men den kräver plats omkring sig, dock inte på längden. M45 är ju "bara" en "uppdaterad" (ganska ordentligt uppdaterad) M40 låda, trots namnet "bara" 4-växlad. M47 är den 5-växlade modellen (förutom M90) och M46 är ju en M45 med påbyggd överväxellåda. Denna (M46) är ju den starkast "5-växlade" lådan innan M90 kom och satt som enda manuella alternativ på turbo och 16v modeller.
av Ekwind
#1305491
Men visst är det väl så att om man tar bort en m45 från sprängkåpan så försvinner tätningen av lådan i framkant och lagren blir synliga medans m40 fortfarande har sin ”strut” kvar som gör det möjligt att montera den som låda nummer två.
Om jag väljer att använda en m45 så kan man iof skära ner sprängkåpan och bara spara den delen som ligger mot lådan. Eller har jag helt fel?
av LarsBd
#1305502
Det är korrekt att M40 har tätningen i en liten strut medan M45 har tätningen i kopplingskåpan. Sprängkåpor är dyra förekommer endast på racemotorer och finns inte originalmonterat i Volvos personbilar.

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]