PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1305514
LarsBd skrev: sön 17 mar 2019, 08:45 Det är korrekt att M40 har tätningen i en liten strut medan M45 har tätningen i kopplingskåpan. Sprängkåpor är dyra förekommer endast på racemotorer och finns inte originalmonterat i Volvos personbilar.
Ska vi nu vara så noga att vi ska nämna saker med korrekt namn så har inte Volvo någon kopplingskåpa originalmonterat på personbilar, dom har en Svänghjulskåpa.
av LarsBd
#1305542
Man ska ha torrt på fötterna om man kommenterar något men hade sådan tur att jag hittade detta på GCP
Kopplingskåpa Artikelnr: 3549350 3,190 kr 740/760 -84
Kopplingskåpa Artikelnr: 30851892 6,961 kr S40 V40 dock står det bara kåpa i katalogen så den här räknas inte
Kopplingskåpa Artikelnr: 1340634 7,003 kr 240 88-
vilket innebär att även du Amarace får byta strumpor, i alla fall den ena.
av Ekwind
#1305545
Haha nu är ni roliga, jag tar förgivet att ni skriver det där med glimten i ögat till varandra... jag tror att de allra flesta som är här och söker information förstår vad man menar oavsett om man någon gång olyckligtvis inte använder den korrekta benämningen. Prova sökfunktionen och skriv de olika alternativen så ska ni få se ;-)
För övrigt tack för all bra information och visat intresse :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1305575
Det här med namn och benämningar är inte lätt, jag har några vinkelslipar i olika storlek. Min kompis från Ljungskile, Bohuslän har flexmaskiner. Ännu längre norrut kallas det visst grindare. Finns säkert flera namn på dom.
av Amarace
#1305635
LarsBd skrev: sön 17 mar 2019, 12:39 Man ska ha torrt på fötterna om man kommenterar något men hade sådan tur att jag hittade detta på GCP
Kopplingskåpa Artikelnr: 3549350 3,190 kr 740/760 -84
Kopplingskåpa Artikelnr: 30851892 6,961 kr S40 V40 dock står det bara kåpa i katalogen så den här räknas inte
Kopplingskåpa Artikelnr: 1340634 7,003 kr 240 88-
vilket innebär att även du Amarace får byta strumpor, i alla fall den ena.

Jag har alltid torrt på fötterna :)
Du hänvisar ju ofta till Volvolitteratur, men struntar i det i detta fal, att gå på vad det står på en hemsida gör inte jag, sen är det ju äldre än 240 detta handlar om :)

Om du läser reservdelskatalogerna för både Amazon och 140 så står det klart och tydligt Svänghjulskåpa, och det är reservdelskatalogen som gäller.

För egen del struntar jag i det, jag säger sprängkåpa, var för att du märkte ord som jag skrev. :)


(Kärt barn har många namn, så även sprängkåpan/svänghjulskåpan/kopplingskåpan/svepet o.s.v)

Lennart, här säger vi Rondell om Vinkelslip :)
av LarsBd
#1305666
Min tanke vid din första kommentar var :oops: jag har gjort ett misstag för det är benämningen i Volvos litteratur som är facit till benämningar av Volvodelar. Efter ett långt samtal med Leif Sibersky kollade jag GCP efter en nödutgång och där fanns en möjlig lösning som noga kontrollerades mot reservdelskatalogen (Volvolitteratur) före postningen av svaret till dig. Nu efter ytterligare studier av reservdelskatalogerna 240 75-78 samt 88- verkar det som att M45 har kopplingskåpa medan M40 har svänghjulskåpa. I mitt inlägg som du kommenterade skrev jag
LarsBd skrev:M45 har tätningen i kopplingskåpan.
och nämner inte kåpan för M40. Detta innebär att inlägget inte innehåller något faktafel (en ren lyckträff men det är ändå korrekt). Min slutsats är att du är blötare om fötterna än du tror och bör byta båda strumporna nu :-) medan jag bytte strumpor i onödan.
av Amarace
#1305676
Haha, ok då, men tycker ändå du nog får byta en strumpa :)

Men som sagt, sprängkåpa är väl vedertaget namn, likssom kopplings och svänghjulskåpa, samt svep (som jag har mindre förståelse för, men som likväl är etablerat namn också).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1305685
En kompis till min dåvarande jobbarkompis (på Esso Bilverkstad) renoverade och byggde om en Chevrolet Chvelle Cabriolet 60-tals modell. Monterade i en 454 Big block som trimmades och automatlådan ersattes av en 4-växlad manuell låda. Denna bil gick otroligt bra och (var då) det snabbaste som fanns häromkring i slutet på -70-talet. När denna bil skulle säljas var dom ute på en provkörning och accelererande med "fult spett" (diffad bakaxel och breda däck) när han missade en växel och övervarvade motorn så koppling och växellåda "exploderade" spreds över Laholmsvägen på en lååång sträcka. Hade han haft en sprängkåpa (alltså en kåpa gjort i stål monterad i kardantunneln ovanför kopplings/sväghjulskåpan) hade inte skadorna på bilen blivit så omfattande. Dock klarade sig förare och passagerare (även övriga trafikanter) utan skador.
Som avslutning kan jag meddela att delarna samlades ihop, växellåda och kåpan svetsades (båda var aluminium) och några månader senare var den körbar igen och såldes senare efter en mer händelselös provkörning......
Användarvisningsbild
av Kloge
#1305692
S6024t skrev:Behöver man ens ha dubbla lådor numera? Finns det inte något som heter elektronisk spärr..i en plomberad låda..
Kravet på max 10 km/h vid 2/3 av maxvarv gör att det krävs dubbla lådor.
Däremot går det fint att ha en elektronisk varvtalsregulator för att begränsa hastigheten på 30km/h så man slipper plåga ihjäl motorn
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]