PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Albhel03
#1304868
Tjenare alla Volvo kunniga! Har en duett med en b20. Enkel förgasare. Jag tankade i en 20 liters dunk, körde in till stan (1 mil) i vanlig fart och när jag kom hem var tanken nästintill tom, tror den snittar på ca 6-7 liter milen vilket jag tycker är för mycket.
Hur mycket drar era b20? Och vad ska jag göra för att den ska ta mindre, renovera förgasare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1304900
Tar den såå mycker så läcker det ut på vägen, den kan omöjligt sörpla i sig så mycket och ändå vara körbar. Kolla alla slangar och ledningar, kolla även motoroljan. Tar motorn mycket bensin så bruka det spä ut oljan, för det går inte att förbränna allt. Har du Stromberg förgasare så kan det vara dags för service (membran, nål munstycke) även tändsidan (tändstift, brytare, kablar, tändläge). En original fördelare bör vara ordentligt sliten vi det här laget och vakuumdosan är en ofta bortglömd detalj. Allt detta måste fungera om motorn ska vara optimal. Och ändå ä det nog ganska svårt att få en Duett att ta under litern vid "normal" körning. Det är ju 4-växlad låda (1:1) och 4:56 i bakaxeln = högt motorvarv redan i 90 km/tim
Har du original däck storlek (6,40x15) så minskar motor varvet och hastighetsmätaren visar rätt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1305064
6 liter milen det måste rinna ut på backen som Lennart säger. Eller svart ryka o bluddra som satan :-o .
Jag har dock nästan lyckats få en vässad b21 a motor o dra så mycket. Men det var i yngre dagar var ute o toksladda med de andra grabbarna det var plattan i mattan hela tiden på de 3 första växlarna.
Grenröret var tom rött utan turbo rätt tändpunkt o rätt fet blandnig från weber förgasarna
av pv-johnson
#1305135
Har du räknat ut förbrukningen genom att titta på bensinmätaren? Den kan visa fel. Det är bättre att du tankar fullt och antecknar mätarställningen och kör och sen tankar fullt igen och kollar mätarställningen igen. Först då kan du få fram mer rätta siffror.
Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Bee Gees

OM RYSSEN KOMMER

Jag vill bara säga att det finns ungdomar som[…]

Hjälp med VIDA DiCE

När jag försöker uppdatera frå[…]