- lör 23 feb 2019, 12:54
#1300915
Jag kan ge lite "Sidekick" här om oro för kallstarter: Jag har en V70 2.0F -08. Alltså en fabriksbyggd etanolbil. Jag kör alltid på E85, har aldrig tankat något annat i den bilen. Om ett par månader har jag ägt den i 9 år.
För några år sedan på vintern glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmen på kvällen. Alla Volvo FFV* har fabriksmonterad motorvärmare.
Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, d.v.s. helt problemfritt.
Detta belyser en hel del om illasinnade rykten om att etanolbilar inte startar i kyla. (Jag har upplevt bensinbilar som inte klarar sådana temperaturer)
*FFV är Volvo och Fordspråk för FlexiFuel Vehicle. Alla dom andra fabrikaten hade sina egna och olika namn på etanolbilarna.
För några år sedan på vintern glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmen på kvällen. Alla Volvo FFV* har fabriksmonterad motorvärmare.
Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, d.v.s. helt problemfritt.
Detta belyser en hel del om illasinnade rykten om att etanolbilar inte startar i kyla. (Jag har upplevt bensinbilar som inte klarar sådana temperaturer)
*FFV är Volvo och Fordspråk för FlexiFuel Vehicle. Alla dom andra fabrikaten hade sina egna och olika namn på etanolbilarna.