PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1300915
Jag kan ge lite "Sidekick" här om oro för kallstarter: Jag har en V70 2.0F -08. Alltså en fabriksbyggd etanolbil. Jag kör alltid på E85, har aldrig tankat något annat i den bilen. Om ett par månader har jag ägt den i 9 år.

För några år sedan på vintern glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmen på kvällen. Alla Volvo FFV* har fabriksmonterad motorvärmare.
Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, d.v.s. helt problemfritt.
Detta belyser en hel del om illasinnade rykten om att etanolbilar inte startar i kyla. (Jag har upplevt bensinbilar som inte klarar sådana temperaturer)
*FFV är Volvo och Fordspråk för FlexiFuel Vehicle. Alla dom andra fabrikaten hade sina egna och olika namn på etanolbilarna.
av Calle66amazon
#1300938
Tack för allas svar! Nu är bilen besiktad och godkänd för all framtid. Jag har hos en kompis som har utrustning för att mäta avgasvärden. Jag hade 10L bensin i tanken och vi fyllde stegvis på med k-sprit. Totalt gick det åt 5L k-sprit för att sänka CO värdet med 5%. Jag hade nu 3,5 i CO mot innan ca 8,5. Motorn blev orolig av k-spriten och kunde tjuvstanna på tomgång. Den gick även ryckigt på höga varv. Efter besiktningen tankade jag fullt med bensin och nu går bilen bra igen. Nu blir det att leta upp en passande förgasare och länkage och få ordning på grejorna mer permanent :-)
av Bengansolle
#1309835
Vad skulle lite k-sprit göra för skillnad när det redan är 5 procent etanol i bensinen du köper på macken?

Visst, det kanske blir lägre värden med mer än 5 procent men tanka isåfall E85, vansinnigt pris på k-sprit
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]