PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1299743
lennarte skrev: sön 17 feb 2019, 09:08 Ska du ersätta en Zenithförgasaren med Stromberg måste du byta hela grenröret. Insug och avgas delen är i ett stycke. Även främre avgasrör får bytas, det är dubbelt den första delen på den nyare modellen. Men tar du allt från en nyare (-67 till -74) Volvo så är det inga problem. Du måste ta med reglaget från bussningen i torpedväggen också, e.v chokevajern.
Är Zenithförgasaren sliten (glapp i spjällaxeln) finns renoveringssats att köpa så blir tomgången "son ny" igen.
Tack för infon!
Jag vet inte riktigt än hur mycket som är utbytt på min Amazon. Det sitter en pierson förgasare idag och då finns inga reglage utan endast en hemmabyggd vajer lösning. Chocken är inte ens inkopplad. Min ambition är att få en lösning lit originalet. Undra om pierson och zenith har samma insug/grenrör eller om det också är utbytt.... :nerd:
av LarsBd
#1299752
Calle66amazon skrev:svårt för att ge raka svar
Kan ett svar på vilken förgasare en B18A 66 ska ha bli tydligare och rakare än denna tabell som finns på länken?
volvoamazonpictures.se.png
Add description
volvoamazonpictures.se.png (10.39 KiB) Visad 1504 gånger
vad var det i den som du inte förstod? Det tog betydligt mer tid för mig att få in den här bilden här än det tar för dig att läsa den på dess ursprungliga plats.

Vid byte till stromberg bör man även först kontrollera om pinnskruvarna i toppen är tillräckligt långa, det finns olika längder och jag tror att de är längre 67-. Denna information är inte så lätt att hitta innan man själv upptäcker det och därför skriver jag ut det i klartext, inte p.g.a. din syrliga kommentar.
#1299761
LarsBd skrev: sön 17 feb 2019, 10:46
Calle66amazon skrev:svårt för att ge raka svar
Kan ett svar på vilken förgasare en B18A 66 ska ha bli tydligare och rakare än denna tabell som finns på länken?
volvoamazonpictures.se.png vad var det i den som du inte förstod? Det tog betydligt mer tid för mig att få in den här bilden här än det tar för dig att läsa den på dess ursprungliga plats.

Vid byte till stromberg bör man även först kontrollera om pinnskruvarna i toppen är tillräckligt långa, det finns olika längder och jag tror att de är längre 67-. Denna information är inte så lätt att hitta innan man själv upptäcker det och därför skriver jag ut det i klartext, inte p.g.a. din syrliga kommentar.
Det hade varit perfekt om du precis som Amarace skrev b18a typ 1 då det var det jag efterfrågade. Jag har kollat listan eftersom jag länkade till den men jag ville att någon mer skulle dubbelkolla så jag tänkte rätt.
Tack för övrig info!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299808
Det där står om 175CD / 175 CD-2S, har det att göra med justerbart munstycket -fast nål / fast munstycke-fjädrande nål? Vet att B18 med Stromberg hade (i alla fall den 142 -68 jag hade) justerbart muntycke, men aldrig sett någon B20 med det.
av rd350
#1299825
B18 med stromberg hade munstycke som justerades underifrån utan specialverktyg. B20 med stromberg hade modellen med plugg under som man satte ett verkyg i och pressade upp munstycket med.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299949
Jo, den uppfattningen har jag också. Men borde det inte stått det "uttryckligen" i texten ovanför, nu står det (ej relaterar till marknader). Det tyder jag som att den senare utförandet även funnits på B18 modellen. Har dock aldrig sett det. Det senare utförandet kanske är något helt annat, efterson det står CD-2 på B20 tidiga och CD-2SE på senare. Medan det står CD-2S på senare B18
Att det fanns Sportmodeller men dubbla Stromberg (istället för SU) det visste jag. Dom hade ett speciellt grenrör med dubbla spjäll och olika långa insugningsrör min svåger hade en kort period en 142-S -70 med sådana förgasare. Den var importerad från England och hade även ett skjutbart tygtak (ala Fiat 500, Citroën 2CV m.f). Detta insugningsrör blev långt senare populärt på b.la Audi
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299953
Calle66amazon skrev:Jag vet inte riktigt än hur mycket som är utbytt på min Amazon. Det sitter en pierson förgasare idag
En bild säger mer än 1000 ord... :-D
Pierburg 175-CDUS som är väldigt lik Stromberg är en nyare variant som satt på dom sista 240/740 modellerna. Är det kanske en sådan du har? Då behöver du "bara" komplettera med gasstagen och en ordentlig choke för att få de att fungera. Dessa modeller har original vajer till gasreglaget
av LarsBd
#1300076
Det tyder jag som att den senare utförandet även funnits på B18 modellen.
Det finns 2 utförande på B18 Stromberg och 2 utföranden av B20 Stromberg totalt 4 olika vilket bör framgå då det är 4 olika förgasarbeteckningaŕ.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300126
LarsBd skrev: mån 18 feb 2019, 20:56 Det finns 2 utförande på B18 Stromberg och 2 utföranden av B20 Stromberg totalt 4 olika vilket bör framgå då det är 4 olika förgasarbeteckningaŕ.
Jo, men frågan var om det har med det justerbara munstycket att göra. Eller alla B18 hade justerbart och alla B20 fast?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]