PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Calle66amazon
#1299564
Hej, Som rubriken lyder så försöker jag identifiera vilken typ av b18 motor jag har.
Idag har jag en förgasare som heter Pierson monterad av tidigare ägaren till min Amazon 1966. Jag skulle vilja sätta dit en förgasare av samma typ som original men då måste jag veta vad jag har för typ av b18 för att det ska bli rätt.
Enligt Wikipedia skall en B18A typ 1 ha en enkel Zenith 36 VN. B18A typ 2 enkel Zenith-Stromberg 175 CD-2S. B18B Dubbla SU. B18D dubbla SU
På min motor står följande nummer 4968 och på första klacken 01. På andra klacken 322743.
Jag har mina gissningar när jag kollar på denna sidan http://www.volvoamazonpictures.se/power ... ivlina.php men vill gärna dubbelkolla med er för att vara säker.
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299729
Ska du ersätta en Zenithförgasaren med Stromberg måste du byta hela grenröret. Insug och avgas delen är i ett stycke. Även främre avgasrör får bytas, det är dubbelt den första delen på den nyare modellen. Men tar du allt från en nyare (-67 till -74) Volvo så är det inga problem. Du måste ta med reglaget från bussningen i torpedväggen också, e.v chokevajern.
Är Zenithförgasaren sliten (glapp i spjällaxeln) finns renoveringssats att köpa så blir tomgången "son ny" igen.
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]