- tor 07 feb 2019, 17:58
#1297748
Som exempel där man kan utnyttja "dålig jord".
När jag renoverade och byggde om min PV -62 var det populärt med exta bromsljus i bakrutan (det blev ju lag sedan). Då kopplade jag + från bromsljuset till extra bromsljuset och - från extra bromsljuset till + på ordinarie blinkersen. Likadant på båda sidor bak. När jag besiktigade den (reg.besiktning för starkare motor, skivbromsar, overdrive växellådan och sollucka i taket) så trodde jag besiktningsmannen skulle vrida nacken ur led. Har ropade till mannen som satt i bilen "blinka höger, blinka vänster, bromsa, bromsa och blinka vänster" o.s.v. Det fungerade så att när jag bromsade så lyste alla 4 bromsljusen samtidigt, och om jag blinkade så blinkade båda lamporna på samma sida samtidigt. Men när bromsade och samtidigt blinkade så blinkade extra bromsljuset och och ordinarie bromsljus var annan gång på den sida det skulle blinka. Det fungerade så att när blinkersen i ordinarie bakljus tänds så bryts jorden i det extra bromsljuset, därför blinkar det var annan gång. Besiktningsmannen sade ingenting till mig om detta, men han "smilade" och ruskade lätt på huvudet när han gick förbi mig. Det var röda glas till ordinarie blinkersen bak, annars hade det nog inte gått igenom.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V