PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1294712
Är en brun gegga i oljepåfyllningslocket på min B20

ska det vara så eller vad är felet?
av LarsBd
#1294727
Det är kondens blandat med oljedimma, en vanlig orsak är att bilen inte körs tillräckligt länge så att kondensen hinner dunsta. Torka bort smeten och åk vidare, det är normalt sett inget farligt. Kolla bara att inte kylvätskenivån minskar, glykol i oljan kan ge kondens och fördärvar lagren på nolltid.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1294734
Brun eller brun/grå, ibland gå är kondens vatten, ibland då blandat med rost. Orsak är framför allt för lite körning med för kall motor, inte fungerande vevhusventilation och liknande. Oljebyte, rengöring av vevhusventilation, tvätta rent ventilkåpan (invändigt) och se till att termostaten är riktig och köra motorn ordentligt varm när du kör med den. Kör du inte så ofta, kör en längre sträcka när du ändå är ute och kör. Men framför allt, se till att motorn blir ordentligt varm och att du kör så länge så att oljan också blir varm. Vilket tar betydligt längre tid än kylarvätskan, framför allt nu vintertid.

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]