PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Ingvarsson
#1289224
Hej, har problem med en m40 låda. backen har fastnat. tog då ner lådan och skulle spärra om då den hör till en a-traktor. jag tog ner lådan gjorde rent den på utsidan sen skulle jag då öppna lådan och spärra men då ser jag att backen har lagts i men jag får inte ur den 3 hade åkt i samtidigt också men fick ur 3 efter ett tag men jag får inte ur backen jag har slagit och bankat på den men den vill inte lossna, någon som vet vad jag kan göra åt det, kan det va att lådan inte klara att ligga upp och ner eller att den inte klarar att rullas runt, detta har jag ju då gjort för att jag skulle göra rent den som sagt. men jag vet inte vad jag ska göra för den vill inte lossna alls och jag kan röra den kanske någon cm eller något men inte mer, tacksam för svar. tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289231
Banka inte.
Om du vrider ingående axel så går utgående åt motsatt håll nu? Frågar mest så att den verkligen ligger i backen och att ingen annan växel är i för tillfället.
Ta en bild uppifrån så kan vi kanske ge bättre råd.
av Ingvarsson
#1289240
ja om jag vrider ingående axel så går utgående åt motsatt håll, bild kan jag fixa imorn. jag kan röra backen som sagt en cm typ men jag får den inte hela vägen ur till neautral
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289244
Har du ett lock med lång växelspak, som tex Duettens, provat skruva på detta och dra den ur växeln?
Lådan fungerade som den skulle innan du tog av den?
av Ingvarsson
#1289245
har ju kort spak för har en spärrad låda på 1 i fram och 1 2 r på andra och det är den första som krånglar men den gjorde inte det innan där för jag har tagit ner den är för att den först var spärrad på 3 vilket vart fel så fick ombess så ska nu fixa det men först när jag tog ner lådan så var det inte något problem ingen back låg i bara 3 och nu ska jag ju då göra om det till 1 istället men skulle göra rent den först för den var så smutsig men den har jag ju haft upp och ner och på sidan kan det vara på grund av det men jag har ett lock som är en plåt över bara men jag har ett orginal lock också som jag skulle kunna sätta på och prova med men tror ej det funkar men man vet aldrig. finns det något annat man skulle kunna göra åt det ?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289249
Nu år det ganska exakt 30 år sen jag byggde en A-traktor och pillade med en M40, men, det ska väl sitta 3 fjädrar och lika många kulor längst upp som håller växelväljarna på plats. Har du dessa fjädrar och kulor på "säkert" ställe ? Annars kan dom eventuellt trillat ner i lådan och låst något?
Att backen skulle låst sig för att du vät upp och ner på lådan i övrigt ser jag som osannolikt.
Det sitter väl även en liten aluminiumkåpa längt upp/bak på lådan där bl.a givaren för backbelysningen sitter, plocka gärna av denna så att det inte är något där som ligger ivägen.
av Ingvarsson
#1289251
jag har 3 fjädrar och dom har jag plockat bort och har dom på säkert ställe och kulorna har jag också på säkert ställe, ska kolla på backbelysnings givaren imorn tack för svar. hör av mig senare imorn tack igen
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289253
Det är inte någon som fipplat med inringad skruv?
m40.JPG
m40.JPG (49.84 KiB) Visad 2732 gånger

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]