PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1294951
ok, kör bilen dagligen och läckaget blir bara mera , så man kanske ska ta och byta kåpa till gaveln till packbox??

Är det svårt att fräsa om bröstkåpan så man får dit en p-box?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1295828
Det gör det säkert, använde något liknande när jag jobbade på verkstad. Man får ändå vara ganska nogrann så det kommer i mitten. Det "glappar" säkert något. Efter jag slutade som bilmek. så har jag "kört utan". Man kommer "ganska nära" om man med fingrarna känner mot lamellen och tryckplattan runt så det ligger "jämt" runt om. Det är ju inget pris (kostade betydligt mer förr) att tala om detta för satsen dock. Du har väl bytt lagret i vevaxel centrum? En ofta bortglömd (billig) detalj som kan "strula" i efterhand
av anteb
#1295870
Har inte börjat skruva ännu men tänkte byta den främre först, i vilken ordning ska man riva främre gavel när man ska byta kåpan?? bör man byta vattenpump när man ändå är där och skruvar??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1295958
Visserligen sitter vattenpumpen precis där, men du behöver inte röra den. Dock bör du "rycka" i fläktbladen efter glapp och snurra dom efter oljud. Kylaren bör du börja ned att ta bort, det blir betydligt lättare att arbeta där då. Då kan du kanske passa på att renspola kylaren också. I botten på kylaren ligger säkert ett par cm med avlagringar (rost).
Du behöver inte demontera kåpan för att byta filtringaen, men om du skulle ta bort dem kan du "ha sönder" packningen under kåpan. Det är packningen till oljetråget och det blir lite "pyssel" att få tätt igen. Och filtringen ska ligga i olja och suga till sig innan montering
av LarsBd
#1295963
Om inget annat läckage än filtring förekommer skall endast remskiva, låsring och bricka tas bort innan den gamla filtringen ersätts med en ny. Återmontera sedan i omvänd ordning.
Enbart om man misstänker läckage vid kåpans papperspackning eller att kåpan p.g.a. tidigare "reparationer" ej har monterats korrekt är det vettigt att ta bort kåpan.
av anteb
#1295987
lennarte skrev: ons 30 jan 2019, 17:52 Visserligen sitter vattenpumpen precis där, men du behöver inte röra den. Dock bör du "rycka" i fläktbladen efter glapp och snurra dom efter oljud. Kylaren bör du börja ned att ta bort, det blir betydligt lättare att arbeta där då. Då kan du kanske passa på att renspola kylaren också. I botten på kylaren ligger säkert ett par cm med avlagringar (rost).
Du behöver inte demontera kåpan för att byta filtringaen, men om du skulle ta bort dem kan du "ha sönder" packningen under kåpan. Det är packningen till oljetråget och det blir lite "pyssel" att få tätt igen. Och filtringen ska ligga i olja och suga till sig innan montering
ska ju byta kåpan till en med packbox så kåpan ska väck, går det byta trågpackninge utan att lyfta motorn släppa ner framvagnsbalken?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]