PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvo14274
#1286103
Motorvärmarkabel till 142-74 sökes. Har blockvärmaren men inget mer. Är 3 stift. Kan man göra en egen sådan kabel och man sätter på typ 3 st kabelskor och en Annan gammal kabel som man sedan sätter i vägguttaget? Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1286107
Det finns ett antal olika utformningar avdessa anslutningar under åren och du måste veta vilket fabrikat och årsmodell det är. Den är förmodligen inte originalmonterad då det på den tiden var komplett med kabel. Du bör inte "mixtra" men något sådant själv då det är 240V växelström. Hela bilen kan bli strömförande om det kommer vatten eller bara fukt in bland stiften. Inte bra för hälsan med 240V i dörrhandtaget. Det är stora krav på kopplingarna, dom ska vara så det (i princip) kan doppas ner i vatten utan att det händer något. Har för mig att tätningen ska vara klassad minst IP44, alltså tåla motortvätt.
Första siffran = 4, Skydd mot inträngande av fasta föremål större än 1 millimeter.
Andra siffran = 4, Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
av Rådlös
#1286109
Jag har ingen kabel, men har haft en tidigare som jag gav bort. Men jag skall förklara hur det är.
Om din värmare är någorlunda jämnårig med din bil, så har du en Calix/Volvokontakt där alla tre stiften står på högkant. Fas och nolla står upptill och lite nedanför finns skyddsjorden emellan. Nyare Calixkontakter har fas och nolla upptill som förut, men skyddsjorden "ligger platt nertill" så att det bildas som ett "U" ungefär.
För den som undrar, Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Då, vid den aktuella kontaktens tid, körde Volvo ett eget race och ville bevaka sitt revir med skyddsjorden på högkant, men det gick dom ifrån senare. Någon gång på sent 80-tal, tror jag?
Grejen med dessa pluginkontakter är ju att dom skall bara passa till det dom är utformade och avsedda för. Man skall inte kunna koppla fel, är tanken. Och det heter lite slentrianmässig att kopplingar med två trådar får man göra själv, men inte tre eller mer. Där krävs det en elektriker. (Egentligen krävs det någon med "nödvändig kännedom" eller kunskap om det man kopplar) När dom här kontakterna nu har tre stift och "gemene man" ändå får koppla ihop dom, så är det för att kontakterna är utformade så att det inte skall gå att koppla fel. Även om man bygger ut systemet till kupéfläktuttag, timer för driften, batteriladdare och fjärrkontroll så är det med "säkra kopplingar" som inte går att koppla fel för dom kan bara kopplas på ett sätt. Det rätta sättet.

Jag har funderat mycket på detta som du tänker på att trycka på flatstift och göra någon sorts övergång. I teorin kan det gå för det är vanliga 6,3 mm flatstift och flatstifthylsor. Men dom måste sitta i någon form av beröringsskyddad och fukttätt runt hölje som håller tätt och stilla till övriga kablar och delar. Man kan kanske tänka sig att gjuta in flatstiften med t.ex epoxy i någon sorts plaströr som håller tätt mot värmarens anslutning. Men någonting säger mig att det blir enklare att köpa en ny insticksvärmare som har den fördelen att den är fullt utbyggbar till alla tillbehör som finns i dag. Sedan är det så att motorvärmare håller inte i evighet. Jag har bränt tre stycken i just en Volvo 142. Visserligen en-73, men jag vet hur lätt det är att bränna upp dom. Dom är alltså inte gjorda för långtidsdrift, bara 2 - 3 tre timmar på morgonen och eventuellt 2 - 3 timmar på eftermiddagen. Kör man mera så förkortas livslängden. Så din värmare kanske har suttit där i många år och riskerar att brinna upp efter en vecka? (OBS! Detta är inte sagt som någon sorts trakassering eller hån. Bara förmedling av det jag har upplevt)
En insticksvärmare till din B20-motor bör finnas på marknaden för det är samma modell som till B230-motorerna. Och dom motorerna ligger ju närmare i tiden med moderna kontakter, och bör räknas som någorlunda aktuella?
av Amarace
#1286262
Lite rättelse, Calix hade inget med Volvos system att göra, Volvos var av märket "Brakon" och det fanns in till mitten/slutet på 90-talet. Kom i slutet på 70-talet.
Oavsett, har du Calix eller Defa ör det fortfarande samma system som säljs idag, bara att köpa intagskabel och anslutningskabel. Brakon borde du inte ha eftersom deras hade ingjuten kabel i värmaren, det var bara Calix och Defa som hade motorvärmaren separat.
Defa har rundstift.
av Rådlös
#1286316
Amarace: Du har säkert bäring för dina uppgifter, men jag har lite andra uppgifter som jag stöder mig på. Den bilen jag brände upp flera motorvärmare i en 142 -73, sålde jag 1985 eller 1986. Lite osäker på året. Men när den första och andra värmaren hade brunnit gick det att köpa en separat värmare att ersätta med och bara att plugga in. Tredje gången såldes inga separata längre utan man tvingades köpa en hel kartong med intag och kablar plus diverse monteringsdetaljer. Det som blev över när jag hade tagit ifrån värmaren var den här kartongen. Detta var alltså på första halvan av 80-talet.

Bild

Här syns det dessvärre inte att det står Calix på locken på dels anslutningskabeln och intagskontakten. Men jag hade denna kartongen så sent som 2015 och senare skänkte bort den och jag vet att jag har läst på locken fabrikatet Calix. Här ser man tydligt att den Volvospecifika kontakten med alla tre stiften på högkant. Man kan med viss möda läsa på etiketten på gaveln att den passar bl.a Volvo 240, och det ser ut som Volvo 140 och möjligen Volvo 160? Samt några Amazonmodeller. Det står nog ett artikelnummer också och det kan säkert du leta upp och se var det passar. ;-) Jag tyder det som 1343340-4, men kan se fel. Jag använde alltså bara motorvärmaren. Allt det andra fanns ju redan monterat i bilen. Inklusive kupevärmaruttag.

Och när vi ändå håller på med bildvisning kan vi lägga till den här bilden.
Calix Volvo.JPG
Add description
Calix Volvo.JPG (4.31 KiB) Visad 7788 gånger
Calix Volvo.JPG
Add description
Calix Volvo.JPG (4.31 KiB) Visad 7788 gånger
Detta är egentligen en adapter (2 st) för att kunna koppla ihop Calix och Defa. Det är Defastift på andra sidan. Men man ser att det är den "moderna" U-formade placeringen på stiften. Dom säljs av en firma i Finland, Polarhetaer vill jag minnas att dom heter. Jag har inte behövt köpa någon sådan utan såg bara av en slump att dom fanns. Då har jag sparat bilden.
Men lite mera Calix:

Bild
Volvo Calix 1.JPG
Add description
Volvo Calix 1.JPG (15.1 KiB) Visad 7788 gånger
Här kan man tydligt läsa Calix på locket. Dom här fyrkantiga såldes säkert till alla möjliga bilmärken, men jag hade den på en tidigare Volvo. Om jag minns rätt bör det ha varit en tidig Amazonkombi? Kanske 1962 eller 1963? Men värmaren var säkert inte jämngammal med bilen.

Av någon oförklarlig anledning kommer den bilden som jag har beskrivit som nr 1 längst ner. Varför?
Sedan blir det dubbelt upp på Calix/Defa adapterna. Varför?
Bilagor
Volvosats.JPG
Add description
Volvosats.JPG (69.86 KiB) Visad 7788 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1286355
För att "krångla till det" ytterligare. Köpte en ny värmarinsats (alltså bara själva blockvärmaren) på Biltema för 5-6 år sedan för den gamla givit upp. Det var samma koppling som Defa (runda stift) men det var en hylsa på blockvärmaren också. Vet inte vilket fabrikat Biltema sålde då, men jag köpte den på en utförsäljning av alla deras motorvärmardetaljer. Jag gav 59 kr för den. Men den passade inte i sladden som satt i bilen (originalmonterat????). Så jag fick "skära bort" båda "hylsorna" sätta ihop kabeln med med värmarinsatsen (passade perfekt) och sätta ett uppskuret plaströr över båda som "fixerades" med vulktejp och slang klammer. Fungerat kanon sedan dess :-D
Den ena av dom var alltså en hona med hysa över och den andra var en hane med hylsa över. Gjorde så här bara för att slippa byta hela systemet med kupeuttag m.m
På farsans 144 -72 satt motorvämare monterat när han köpte den. Det var den typ som "rådlös" visar på bilden ovan (blå 4-kantig Calix) med kabeln (gjuten?) direkt i värmaren, vet ej om den var originalmonterad, farsan köpte den -82. Då var där även monterat en Bacho 4000 bensin värmare med vattenvärmare och vattenpump också. Denna fick jag aldrig att fungera så den plockades bort efter några år
Om det var en typ resande säljare som var förste ägare är det inte omöjligt att allt var monterat på Volvo. Farsan köpte den av en sjöman som hade den när han var hemma, den hade då stått avställd i några år då. Hade rullat över 24000 mil när han köpte den.
av Rådlös
#1286466
Menar du den stora bilden med den blåa kartongen?
Då behöver du en monteringssats. Jag tyder artikelnumret på kartongen till: 1343340-4. (Men kan se fel i den vinkeln)
Fråga i en Volvobutik om numret stämmer? Där skall det finnas den kabeln du ser på bilden. Andra ändan på kabeln är den intagskontakten som du skall montera på något lämpligt ställe under stötfångaren eller vid grillen. Du får också med en anslutningskabel som passar i intaget och i 230 volt-uttaget på stolpen/väggen.
Skruvar och muttrar för detta ingår tillsammans med en motageanvisning. Tänker du ha kupéfläktuttag så måste du ha en Y- förgrening och två kablar till. Även uttaget. Det passar bara med dessa speciella kontakter. Och då kommer vi till det läget att dagens kontakter ser inte ut som på den aktuella bilden. Stiftens läge bildar ett mönster I_I så här i dagens kontakter. Du har så här I 1 I där ettan sitter lite lägre ner. (Svårt att rita med tangentbordet. Någon som behärskar ASCII-koder får gärna rita om bilden där ettan ligger lägre ner, som på den stora bilden i tråden)
Men, jag är tveksam om du lyckas hitta denna montagesats. Man gick över till den nya stiftplaceringen före 90-talet (?) Så jag skulle tro att det blir lättare för dig att hitta en komplett montagesats för dagens motorvärmare till B21/B23//B230 där instickvärmaren ingår? Som man kan skönja på kartongen, så passar värmaren både till B20 och B21. Men hör dig för på en Volvobutik.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]