PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvo14274
#1285783
Har lite bekymmer. Jag undrar om någon har koppling schema/el schema för inkoppling utav generator med externt laddrelä. Jag vet på ett ungefär hur det ska kopplas men kabeln som ska gå vidare in i bilen till lampan/tändningslåset hittar jag inte, viss kablage är avklippt av tidigare ägare.

Motorpaketet som jag nu satt i o på medföljande generator sitter de 2 st röda kablar på D+ en mindre o en grövre (varför?) DF =grön (laddlampa?) Tacksam för svar och hjälp
Mvh
av Rådlös
#1285798
Bild

Visserligen en -73 men det är ingen skillnad. Den kabeln som går genom skarvplinten, märkt 27 går till laddningslampan.
Bilagor
generator.JPG
Add description
generator.JPG (31.29 KiB) Visad 2629 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1285854
DF på generatorn (grön kabel) går till DF på regulatorn
D+ (61 eller 63 ?) på generatorn (röd kabel) går till D+ på regulatorn och från regulatorn (en klen röd kabel) till laddningslampan.
D- på generatorn (oftast blå kabel) går till jord vid generatorn, och ibland även (istället) till regulatorn och jordas där. Det var kanske främst på äldre modeller (PV, Amazon) med likströmsgenerator där generation var gummiupphägd
B+ på generatorn (röd grov kabel) går till startmotorn och genom batterikabeln till batteriet
av Rådlös
#1285876
Jag började skriva ett svar, men blev upptagen med annat. LennartE hann före. Men här får du lite mer i ämnet. OBS! Det LennartE har skrivit är helt korrekt.

Det står "0,75 R" på schemat på den aktuella kabeln. Det betyder 0,75 kvadratmillimeter tvärsnittarea, röd. Varje kabel på Volvos schema har en förkortning på färgerna. Men det är förkortning på dom engelska färgnamnen. Två övningsexempel: Gr = green, grön. Gy = gray, grå. Resten greppar du nog själv nu när du vet det.

Sedan kanske man skall hissa lite varningsflagg i sammanhanget: Lita inte blint på vilken färg kopplingsschemat säger på en 45 år gammal bil. Kablar kan ha blivit utbytta flera gånger om av tidigare ägare. Därför bör du skaffa dig en bra multimeter och ett helt aktuellt kopplingsschema. Vid den aktuella tiden fanns dom fortfarande i instruktionsboken. Sök en sådan på nätet eller i något antikvariat (också dom finns på nätet)
av Volvo14274
#1285910
Tack hörni för bra förklarade svar! Det har hjälp en hel del men kabelsökningen och är nu ihopkopplat. Har inte kunnat kolla om.det laddar och fungerar ännu då den tills nu inte haft någon gnista men det visar sig i morgon Tack ännu en gång!!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1285938
Jag jobbade med dessa bilar när dom var nya, så en del av det sitter kvar i skallen. Började som lärling på en bilverkstad "på landet" -67. Hittade på "nätet" en liskta på numrering av kablar enligt Tysk Standard DIN 72 552 Här är ett "uttrag" från denna lista.
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
D+ Generator, plus (D= dynamo)
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning

Här är en länk till hela listan. Du får kopiera texten och klistra in i sökfälter

boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30574

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]