Sida 1 av 1

Volvo 142 1974 huvudbromscylinder

Postat: mån 10 dec 2018, 17:21
av Volvo14274
Tja. Ny på forumet så vet inte riktigt var jag ska ställa frågorna. Jag har en 142-74 som jag renoverar bromsystemet på ä. Men bromscylindern är dålig,så nu till frågan jag har en helt ny till Volvo 940 som verkar passa med bulthål,längd osv så kan detta fungera eller blir det tok? Mvh :-)

Re: Volvo 142 1974 huvudbromscylinder

Postat: ons 12 dec 2018, 08:11
av lennarte
Jag har funderat några dagar på detta. Passar den "fysiskt" så kan du säkert få det att fungera. Men, bromssystemen är olika uppbyggda, 140 och 240 (även sista Amazonen) har ett 2-krets system med 3 hjul i varje bromskrets. Båda framhjulen och ett bakhjul. När 760 kom fanns dom med ABS och då delas bromskraften mellan bak och framhjul, och då togs även bromskraftbegränsaren till bakhjulen bort. Så kolla först om din 940 huvudcylinder är till en bil med ABS eller inte. Jag vet inte om 7/900 har utan ABS har "triangeldelat" bromssystem som 1/200 modellerna hade, i så fall skulle en sådan kunna fungera. Annars är jag tveksam. Jag har inte jobbat så mycket med 7/900 modellerna (slutade som bilmek -85, p.g.a verk i handleder orsakade av tryckluftverktyg) förutom min egen 745 -88B med ABS. Det skiljer i alla fall på huvudcylinder till bilar med eller utan ABS.

Re: Volvo 142 1974 huvudbromscylinder

Postat: ons 12 dec 2018, 17:21
av Volvo14274
Okej okej! Vet du vad det är som skiljer? Den passar rakt på servon men skillnaden som är nu är att där bromsrören går in sitter istället 2 st luft nipplar.dessa nipplar borde väl gå att byta plats på? Mvh

Re: Volvo 142 1974 huvudbromscylinder

Postat: ons 12 dec 2018, 18:32
av lennarte
Luftnipplar och Rörnipplar brukar inte ha samma storlek, men undantag finns. Du kan annars bocka om eller byta mot nya bromsrör, dom är bara c:a knappt en meter långa. Ner till bromskretskontroll ventilen.