- mån 03 dec 2018, 18:59
#1284268
Såg idag att jag fått meddelande av dig, men svarar här istället så fler ser det och kanske har andra idéer
När jag tog isär bromsservon på farsans 144 -72 var det mest för att se hur det såg ut i den. Jag försökte sätta ihop den igen, men utan att tillverka något hjälpverktyg hade det nog inte gått. Jag hade då en reservdelsbil som jag hade plockat bort och lackerat servon med halsen mot torpeden. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut i den gamla servon när jag plockar isär den, men jag monterade den "nya" servon med halsen. Bytte även pedalen för hålen där sprinten till stången sitter var väldigt stora. Jag bytte motorn och växellåda också då och lackerade hela motorrummet när det ändå (nästan) var tomt. Både motor och växellåda var ordentligt "trötta" (omkring 40000 mil). I motorn var kompressionstrycket 11 kg på en cyl. och varierade mellan 4 och 8 kg på dom 3 övriga. Växellådan funkade Ok, men locket med växellägena var våldsamt slitet. Efter detta så byggde jag om förgasaren och körde sedan i flera år på E85
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V