PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1282252
Någon som har packat om en bromsservo till en volvo 140 -70`?

Kan man göra det själv eller finns det någon som kan göra jobbet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1284268
Såg idag att jag fått meddelande av dig, men svarar här istället så fler ser det och kanske har andra idéer
När jag tog isär bromsservon på farsans 144 -72 var det mest för att se hur det såg ut i den. Jag försökte sätta ihop den igen, men utan att tillverka något hjälpverktyg hade det nog inte gått. Jag hade då en reservdelsbil som jag hade plockat bort och lackerat servon med halsen mot torpeden. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut i den gamla servon när jag plockar isär den, men jag monterade den "nya" servon med halsen. Bytte även pedalen för hålen där sprinten till stången sitter var väldigt stora. Jag bytte motorn och växellåda också då och lackerade hela motorrummet när det ändå (nästan) var tomt. Både motor och växellåda var ordentligt "trötta" (omkring 40000 mil). I motorn var kompressionstrycket 11 kg på en cyl. och varierade mellan 4 och 8 kg på dom 3 övriga. Växellådan funkade Ok, men locket med växellägena var våldsamt slitet. Efter detta så byggde jag om förgasaren och körde sedan i flera år på E85

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen