PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Ibjore
#1282037
Hej
Har bytt motor på en duett -64 eftersom ett vevlager gick. Fick tag på en annan som var bra i veven. Använde mig av den tidigare sprängkåpan och kopplingskåpa eftersom dessa inte följde med. Upptäcker att kåpans 4 skruvögglor mot blocket saknar motsvarande skruvhål i blocket, helt slätt där. Och de 2 hålen mot sprängkåpan har annan håldelning. Det problemet måste ju ha följt med utan att jag sett det. Men det verkar vara en mix av versioner här. I den gamla motorn fanns de 4 skruvhålen undet blocket. Sprängkåpan passar iaf mot 'nya' blocket. Hur hittar jag en passande kopplingskåpa??
/Johan
av LarsBd
#1282046
Originalkåpan 62-66 har enbart en skyddsplåt mellan svänghjul och oljetråg, 67- sitter det en förstärkningskonsoll skruvad upp mot blocket och i bakkant mot kopplingskåpan. Sprängkåpor finns normalt inte på bilar avsedda för gatan, enbart på racebilar.
Ska du nödvändigtvis ha som det satt original på den motorn ska du skaffa en kåpa årsmodell 62-66 inklusive skyddsplåten, titta i en reservdelskatalog för Amazon eller 1800 med B18 så finns båda varianterna att studera.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar