PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1281143
Har en 142 med B20A motor som stannar när man frikopplar och bromsar, fått tips om att det kan vara några slangar till vacum som inte är tät, vilka slangar är det och hur kolla tätheten??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1281151
Kan vara fel på bromsservon, prova och stå stilla med motorn på tomgång och tryck på bromsen. Lyssna efter om motorn "reagerar". Be någon trycka på bromsen och kolla och lyssna noga under instrumentbrädan ovanför pedalerna och runt servon i motorrummet. Prova sedan med att ta bort och plugga slangen mellan insuget och servon och kolla på motorn om den reagerar samma när du trycker på bromsen. Observera, kör inte men bilen med den slangen bortkopplad. Då får du en ordentlig påminnelse om hur bra det är med bromsservo.....
av anteb
#1281154
lennarte skrev: fre 16 nov 2018, 16:19 Kan vara fel på bromsservon, prova och stå stilla med motorn på tomgång och tryck på bromsen. Lyssna efter om motorn "reagerar". Be någon trycka på bromsen och kolla och lyssna noga under instrumentbrädan ovanför pedalerna och runt servon i motorrummet. Prova sedan med att ta bort och plugga slangen mellan insuget och servon och kolla på motorn om den reagerar samma när du trycker på bromsen. Observera, kör inte men bilen med den slangen bortkopplad. Då får du en ordentlig påminnelse om hur bra set är med bromsservo.....
Hej lennarte :)

Ja motorn reagerar när den står på tomgång och jag bromsar, den går ner i varv och kan även stanna,
Så ska jag ta bort den stora gummislangen som går in i servon och plugga den och sedan testa om motorn reagerar?
om motorn inte reagerar vid broms är det då servon som är kass och vad kan man isåfall gör åt det? köpa beg. elelr går det att byta delar i?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1281226
anteb skrev:Ja motorn reagerar när den står på tomgång och jag bromsar, den går ner i varv och kan även stanna,
Så ska jag ta bort den stora gummislangen som går in i servon och plugga den och sedan testa om motorn reagerar
Ja
anteb skrev:om motorn inte reagerar vid broms är det då servon som är kass och vad kan man isåfall gör åt det? köpa beg. elelr går det att byta delar i?
Om motorn inte reagerar när servon är bortkopplad så är det servon som "spökar". Då får du kolla på en beg. servo. Någon repsats tror jag inte det finns längre
Användarvisningsbild
av lennarte
#1281240
Det är inte lätt. Jag delade på en sådan på -70-talet, men fick inte ihop den igen. Det är en ordentligt kraftig fjäder i den. Kanske med "rätt" verktyg......
av anteb
#1281285
lennarte skrev: fre 16 nov 2018, 21:45 Det är inte lätt. Jag delade på en sådan på -70-talet, men fick inte ihop den igen. Det är en ordentligt kraftig fjäder i den. Kanske med "rätt" verktyg......
Finns det en backventil också? fel på den?
av anteb
#1281288
lennarte skrev: fre 16 nov 2018, 21:45 Det är inte lätt. Jag delade på en sådan på -70-talet, men fick inte ihop den igen. Det är en ordentligt kraftig fjäder i den. Kanske med "rätt" verktyg......
Har nu på morgon startat upp bilen och tog loss vacumslangen vid bromsservon och pluggat änden, starta sedan och bromsa och motorn reagerade inte utan är som normal, så felet är väl då i bromsservon mao.
Så år det svårt att få tag i en komplett finns det olika modeller så att det passar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1281296
Kolla på Laga, Bildelsbasen och liknande. Det skiljer främst på årsmodell och på vilken motor det är.
T.ex https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -35093187/
Kolla noga på slangen, backventilen och gummit i servon där backventilen sitter först. Och kolla även bak på huvudcylindern. Det brukar kunna läcka ut bromsvätska där (brukar synas på servon under huvudcylindern) och då kanske det är dags att byta/renovera den. Du behöver inte skruva bort din nuvarande huvudcylinder om den är Ok, du kan låta den "hänga kvar" i bromsrören och "bara" lossa dom 2 muttrarna mot servon

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]