PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1271252
Jag trodde faktiskt att hastighets/varvtals reglering var förbjudet numera. Eftersom det är lätt att "manipulera"
av NoraKarlsson
#1271253
Det är godkänt om det görs på ett sätt så det är svårt att manipulera. Elektroniken ska ligga i metallådor som plomberas och kablar ska gå i metallrör eller slang med metallkärna.
av Rådlös
#1271399
En fråga till detta: Vem står för plomberingen av metallådan? Duger vilken kopplingsdosa som helst eller tillhandahålls det speciella "certifierade" lådor?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1271404
NoraKarlsson skrev: tis 25 sep 2018, 10:02 Tack för svar.
Reglerna för atraktor har jag koll på. Jag har en m40 låda som växlar mellan ettan och fyran och den är klar. Hastigheten regleras med varvtal och hastighetsregulator. Då blir varvtalet i 30 km/h samma som när det var en bil, när jag har trean i m47 och fyran i m40.
Frågan var hur jag skulle spärra m47-lådan men det är löst på så sätt att jag ringde ett annan besiktningsföretag som godkände att jag bara spärrade i växelförarplattan överst i växellådan. Han godkänner detta eftersom det inte är växellådan som begränsar hastigheten i min traktor utan det är ju hastighetsregulatorn.
Toppen med besiktningsmän som tänker själva...
Du har koll på att det står såhär i föreskrifterna?: "Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst
10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal."
Byggde själv en A-traktor för 30 år sen och jag tror, vad jag kommer ihåg, att denna paragraf gjorde att man var tvungen att spärra en av lådorna i 1an medan den andra lådan då hade alla 4 växlarna, samt en mindre strypning av varvtalet typ 10%.
Om du bara begränsar en av lådorna till 3an (m47an) och lägger i 1an på den ospärrade lådan (m40n) så överskrids väl nämnda 10 km/h med råge på 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal? Jag har gärna fel :)
Källa föreskrifterna: http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
av NoraKarlsson
#1271477
Det ska ligga i en metallåda som skruvas ihop med envägsskruv eller stjärnskruv som man borrar sönder huvudet på. Då blir det tillräckligt svårt att komma in.

Bakre lådan fungerar som en hög/lågväxel och främre lådan har 1, 2, 3 och back. Så lägsta växel i båda lådorna så klarar den regeln om10km/h vid 2/3 av maxvarvet.

Nu måste jag bara ta reda på vilken motor det är så jag kan få exakt maxvarv i beräkningen. Tror det är en b230a. Hur vet jag vilken motor det är?

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]