NoraKarlsson skrev: ↑tis 25 sep 2018, 10:02
Tack för svar.
Reglerna för atraktor har jag koll på. Jag har en m40 låda som växlar mellan ettan och fyran och den är klar. Hastigheten regleras med varvtal och hastighetsregulator. Då blir varvtalet i 30 km/h samma som när det var en bil, när jag har trean i m47 och fyran i m40.
Frågan var hur jag skulle spärra m47-lådan men det är löst på så sätt att jag ringde ett annan besiktningsföretag som godkände att jag bara spärrade i växelförarplattan överst i växellådan. Han godkänner detta eftersom det inte är växellådan som begränsar hastigheten i min traktor utan det är ju hastighetsregulatorn.
Toppen med besiktningsmän som tänker själva...
Du har koll på att det står såhär i föreskrifterna?: "Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst
10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal."
Byggde själv en A-traktor för 30 år sen och jag tror, vad jag kommer ihåg, att denna paragraf gjorde att man var tvungen att spärra en av lådorna i 1an medan den andra lådan då hade alla 4 växlarna, samt en mindre strypning av varvtalet typ 10%.
Om du bara begränsar en av lådorna till 3an (m47an) och lägger i 1an på den ospärrade lådan (m40n) så överskrids väl nämnda 10 km/h med råge på 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal? Jag har gärna fel :)
Källa föreskrifterna:
http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64