PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av NoraKarlsson
#1270671
Hej!
Jag ska spärra en m47 växellåda så det bara går att få i 1, 2, 3 och back.
Femmans växel sitter väl i en extra låda bakom, så det borde bara vara att svetsa fast staget som går in i den lådan????
Fyrans växel går väl rätt igenom växellådan utan att passera några kugghjul i nedre axeln. Hur gör man för att spärra den???
Svetsa i växelföraren (tror plattan längst upp i lådan heter så) är inte godkänt.

Jag har ingen erfarenhet av att skruva i växellådor.
Som ni kanske förstår så är det till en A-traktor.
av Rådlös
#1270778
Jag har inget svar på din fråga, men kan tänka mig att du får fler och bättre svar om du ställer din fråga i avdelningen för Volvo veteranmodeller, där även Epa och A-traktorer ingår. Det är nog större chans att Epa och A-traktorägare läser där.
av NoraKarlsson
#1270821
Tack för svar.
Jag tror jag har en m47. M46 har väl 4 växlar och en överväxel. Min 5 sitter i en låda som en förlängning till den stora.
Om jag slipar ner dom små kuggarna i nr. 58 på bilden, ingående axel. Då fungerar väl inte fyrans växel????
Användarvisningsbild
av lennarte
#1271021
Ska du ha 2 växellådor? I så fall kan du väl ha alla växlar kvar i den ena Ska du bara ha en växellåda kommer den att gå för fort.
En gång för länge sedan var jag med och byggde om en utrangerat brandbil till en EPA-traktor. Då var det "bara" utväxlingen som gällde, dåtidens motorer varvade inte så mycket och den var ju byggd på ett lastbilschassi. Det var en 1948 års Chevrolet, där spärrade vi så det inte gick att flytta 3-ans och 4-ans växelsgaffel och det räckte. Dom satt på samma stång så vi lade bara rörbitar framför och bakom gaffeln så det gick inte att röra den. Vet inte om det är tillåtet idag att göra så, det ska nog vara mer permanent idag. Denna Chevrolet skulle användas som arbetsfordon ock inte till nöjeskörning så det kanske var lättare därför också.
Om du slipar ner kuggarna på ingående axeln så kommer ingen växel att fungera, det är det kugghjulet som driver hela växellådan.
av III
#1271029
Nja, googla på något forum för a-traktor. Det finns formler för att räkna på utväxling, bakaxelutväxling maxvarvtal och hjul. Om du inte hittat någon udda bakaxel och den är bensindriven så behöves vanligen en m40 spärrad på ettan. Som växlar ner och den ordinarie lådan spärrad så bara ettan och tvåan går att använda. Då gör den mellan 25-30 km/h. Tre växlar framåt kommer den då att gå för fort. På köpet får man en ödmjuk bränsleförbrukning på i runda slängar fyra liter milen.
av LarsBd
#1271043
Tar du bort medbringartänderna på ingående axel fungerar inte 4:an. 5:an på en M47 är som du säger en påbyggd klump bakom själva växellådshuset. Kanske måste du även fördärva 5:an genom att ta bort något drev eller liknande.
av NoraKarlsson
#1271082
Tack för svar.
Reglerna för atraktor har jag koll på. Jag har en m40 låda som växlar mellan ettan och fyran och den är klar. Hastigheten regleras med varvtal och hastighetsregulator. Då blir varvtalet i 30 km/h samma som när det var en bil, när jag har trean i m47 och fyran i m40.
Frågan var hur jag skulle spärra m47-lådan men det är löst på så sätt att jag ringde ett annan besiktningsföretag som godkände att jag bara spärrade i växelförarplattan överst i växellådan. Han godkänner detta eftersom det inte är växellådan som begränsar hastigheten i min traktor utan det är ju hastighetsregulatorn.
Toppen med besiktningsmän som tänker själva...

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]