PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#1270667
Om du värmer medbringaren till 100°C bör den gå att trycka på för hand så långt att muttern tar gäng och sedan kan man dra in den sista biten med muttern.
av Åsarna
#1270790
Det här var svårare än vad jag trodde. Har lossat muttern och brickan, försöker sedan att dra av medbringaren med en vanlig 2-armad avdragare, men icke. har dragit så mycket jag orkar men den rör sig inte. Gör jag något fel, eller är det bara att kämpa på?
av Åsarna
#1272923
Tillverkade ett verktyg, likt Volvos 2261, lätt som en plätt. Bra verktyg gör halva jobbet. För att ta bort tätningen användes en sk glidhammare enl. handboken. Kan man "peta" ut den på något annat sätt? Har ingen glidhammare.
av LarsBd
#1272957
Tätningen är bara ipressad och den gamla ska inte användas igen så det är bara att misshandla tätningen tills den släpper. Kanske en insexnyckel med böjen på pinjonglagret och korta änden under tätningen kan få den att släppa. Slå in en skruvmejsel radiellt mellan diffklumpen och tätningen, vinkla sedan mejseln bakåt och slå ur tätningen. Eller valfri annan metod.
av Åsarna
#1273753
OK, äntligen är tätningen borta. Men jag blir osäker på vilket nr det är på den nya tätningen som skall beställas, tycker inte att bilden som VP har stämmer med den gamla . Eftersom bilen är en -69 med B20 så skall det enl. VP vara tätning 81388, men så ser inte den gamla ringen ut. Något tips om det?
av Åsarna
#1274680
Sådärja... nya tätningen på plats, medbringaren drog jag med momentnyckeln jag hade ca 20 Kg, sedan med 1 m-skaftet "en bit till". Oljepåfyllning och provkörning. Inget läckage, allt verkar OK. Man känner sig nöjd!

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]