PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1270130
Skall byta packbox till pinjongen på en Amazon -69. Försöker lossa muttern som håller medbringaren vid pinjongen. Den har en ganska ovanlig storlek 29 mm? Har försökt få tag i en krafthylsa men inte lyckats. Eftersom muttern är dragen med 30 kg så har jag inte lyckats dra loss den manuellt och tänkte försöka med en mutterdragare. Någon som har något tips?
av el-anders
#1270133
Troligen tum. För pinjong muttrar behövs ibland tunnväggig krafthylsa. Det kan vara ett helsicke att få loss dem. På lastbilar har jag ibland kört sönder både 1 tums stora muttermaskiner och hylsor. Köp ny mutter om möjligt om du får loss den.
av LarsBd
#1270208
1-1/8 tum är det vilket blir knappt 28.6mm. Mutterdragare slår löst muttern och slagen fortplantar sig till drevsats samt lager. Hur ska du göra när muttern ska momentdras senare? Förmodligen får du samma bekymmer med mothåll även då, lös problemet före demonteringen så behöver du inte misshandla axeln med mutterdragare.
Kolla först att det lilla mässingsröret (bredvid fästet för bromsslangen) är öppet. Om det är tätt kommer även den nya tätningen att läcka. Det kan räcka med att rensa röret för att axeln ska bli tät igen.
av Åsarna
#1270316
OK, har kollat luftningen och där var det inte tätt. Bilen har tidigare stått länge och det är väl därför packboxen har torkat? Om jag inte använder mutterdragare, hur skall jag då få loss muttern? Monteringen... ja, jag har också funderat på hur jag skall veta när det är lagom hårt, har ingen momentnyckel som går så högt. Hur gjorde dom på verkstan förr?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1270349
Åsarna skrev:jag har också funderat på hur jag skall veta när det är lagom hårt, har ingen momentnyckel som går så högt. Hur gjorde dom på verkstan förr?
När jag började jobba på bilverkstad (hösten 1967) så hade vi momentnycklar i flera storlekar. Och dom hade många år "på nacken"
av LarsBd
#1270372
Montering sker omvänt mot demontering med samma metod men med en kontrollerad kraft. Därför ska du lösa monteringsproblemet först och använda samma metod vid demonteringen.
Du kanske kan dra åt handbromsen eller borra ett par hål i ett plattjärn och skruva fast på medbringaren.
300Nm är ungefär 30 kg längst ut på ett en meter långt dragskaft. alternativt 60 kg på 0,5m.
av Volvosson
#1270395
Eller så använder du rätt verktyg.
Mothåll medbringare - Volvo SVO 2854.
Det låser mot klacken i botten på huset.

Ett litet problem dock att hitta detta verktyg ;-)
av el-anders
#1270550
Angående muttermaskin på pinjong muttern så används det friskt i verkligheten. I en perfekt värld vore det förbjudet. Jämför en burnout och den kraft en muttermaskin lägger på drev och lager så skall den nog tåla en maskin. Men när en menaniker använde muttermaskin för att justera hjullager på en lastbil. Där gick gränsen för mig, han fick en kurs i hur man använder en momentnyckel. Gå till en däckverkstad. Du kanske kanske kan hyra en 3/4" momentnyckel. De går till ca 60-80kg. För att dra åt muttern med.
av Åsarna
#1270660
Har nu lyckats få loss muttern. 1 meter långt skaft med 3/4 tums fäste, adapter till 1/2 tum och 29 mm hylsa. Läste i verkstadshandboken att man skall ha ett verktyg för att pressa på medbringaren, måste man det, eller finns det annat sätt?

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]