PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1259354
Dags för mig att ställa min årliga batch av småfrågor på pappas Amazon -65 (fast jag kallar den gärna min då jag mer eller mindre är ensam brukare och vårdgivare).

1. Ljuddämparen verkar ha pajat. Jag kan inget om avgassystem men jag vågar väl gissa att ljuddämparen inte ska vara delad på detta sättet? Se bilder i slutet av inlägget (edit: de blev små och svårtydda men de är klickbara för hög upplösning). Följdfrågan blir även vad man ska ersätta den med. Nuvarande är en Simons men jag tycker bilen är för högljudd, skulle vilja få den tystare. Vet det sitter ett extraktorgrenrör men vet inte om resten är original. Jag skulle kunna mäta ytterdiameter bakom den trasiga rörstrumpen om det är till någon hjälp, men jag /tror/ det är bytt hela vägen, oklart vilken dimension. Går det att montera vilken dämpare som helst med någon adapter eller måste det vara något som passar dimensionen? Är det dumt att montera en tyst dämpare med extraktorgrenröret? Det är ju ingen räcerbil längre, om det ens någonsin var det, utan en sommarbil man nöjeskör till affären eller till stranden.

2. Slutväxeln verkar fukta en hel del olja. Någon som har någon gissning på vad man ska börja kolla? Ser lite ut som att det är "kåpan" på baksidan som läcker i nederkant. Lite oklart isf varför det är oljigt mellan kardan och nederkanten på kåpan också. Vet inte om läckaget kan komma från kardansidan av slutväxeln och att oljan rinner bakåt?

3. Olja ovanpå bakaxeln också vid bromsrörens T-koppling. Ska man misstänka det är bromsolja? Jag har inte märkt att någon olja försvunnit i kärlet men det är ju enkretssystem så jag vill inte riskera livet på ett kanske.

4. Någon som på rak arm råkar veta hur oljefällan demonteras? Jag tog loss skruven under burken men röret ner mot marken spjärnade emot. Hade bilen på marken men såg inte ut som att det fanns några fler infästningar. Ska hissa och byta olja snart så kan kolla närmare då men passar på att fråga ändå, kanske åtar mig oljefällan hemma istället för på OKQ8. Ingen riktig vevhusventilation utan bara ett rör ut i det fria, motorn är en B18.


Bild Bild Bild Bild Bild
#1259395
1. Det ser ut som ett sportsystem hela vägen och är det bara bakre dämpare som är trasig kan du ersätta den med något från typ Biltemas eller någon annans sportavgassystem. Förmodligen 2" (51 mm)
2. Det är packbox en på pinjongaxeln som läcker, och så "vandrar" oljan bakåt. Det kan vara glapp i pinjonglagren (slitna lager) som gör att det läcker, men förmodligen räcker det med ny packbox.
3. Är det bromsvätska så sjunker pedalen när du trycker på den. Du kan "vicka" lite på röret, är det så dåligt så att det skulle läcka så går det av direkt. Kan vara en dåligt dragen nippel också, eller från slangen. Annars kan du smaka på det, det smakar förfärligt och beskt. Annan olja smakar betydligt bättre, så du kan ju jämföra med bakaxeloljan :-D :-D
4. Röret sitter fast i en av skruvarna till oljetråget.
Lycka till... :-)
#1259441
1. 2" låter som en väldigt bra uppskattning. Men har du eller någon annan något konkret tips på vilken dämpare man ska välja? Funkar biltemas? Finns det fördelar att välja något annat, förmodat dyrare?

2. Misstänkte nästan oljan kom från framtill... Hur svårt är det att byta packbox? Jag har bytt en sådan tidigare, på en styrsnäcka, det tyckte jag var lite småklurigt bara det. Är det mycket som måste bort? Kommer man åt att byta på något drägligt sätt medelst pallbockar, bara ta bort kardanen? Spontant känner jag att man kanske hellre chansar på att köpa lite olja och passa på ett oljebyte samtidigt, sen hoppas på det bästa.

3. Jag har någon idé om att motionera bromsarna när det är lugnt runtomkring, dvs göra någon hård inbromsning nu och då. Det kanske är dumt, men jag tänker att om något ska springa läck så får det helst göra det i en situation då jag inte behöver förlita mig på bromsarna. Sen tänker jag att bromsarna mår bättre av att användas också, då bilen står vintertid och bromsar i överlag vad jag förstår mår bättre av en rejäl inbromsning då och då. Jag ska pilla i röret och se vad som händer.

4. hyvää, kiitos paljon! :-D
#1259548
Innan du byter tätningen, kolla så att det lilla röret som sticker upp bredvid bromsrörsförgreningen är öppet. Känn efter med en tunn ståltråd eller liknande. Om röret är tätt byggs ett övertryck upp i axeln när den blir varm och tätningen klarar inte av att hålla tätt.
#1264125
Har fortfarande inte fått tummen ur att fixa någon ny ljuddämpare. Även om jag fixar och kör mest med bilen så ägs bilen av min far fortfarande och han är inne på att byta hela systemet, eftersom rost börjat förekomma, typ detta för 2300 kr från VP-autoparts (förutsatt det passar mot extraktorgrenrör): http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtno=025K1

Verkar inte säljas lösa dämpare för 2" från varken VP eller CVI. Biltemas onlinekatalog försökte jag begripa men vet inte vad jag ska kolla efter eller om det blir mycket jobb att försöka passa in? Vad säger ni andra?
#1264197
Hade velat slippa mecka med 40 år gamla pinnbultar (?) till grenröret. Går det att trycka dit ett originalsystem på extraktorgrenröret? Så länge det inte blir ett effekttapp från original så är jag nöjd. Eller om extraktorgrenrör nu kanske ger någon påtaglig effektöktning? Sitter en dubbelports-Weber 36/36 också, B18. Vet inte hur en originalbil känns i "prestanda".

Ett nytt 2"-sportsystem ligger nog närmare till hands än att behöva byta grenröret också, skulle jag säga.
#1264374
Vad för nytta gör ett extraktorrör och vad menar du med att det inte gör någon praktisk nytta? Jag har, och jag har kanske helt fel, fått för mig att ett sportsystem eller kanske bara extraktorröret ger mer effekt i toppen av registret, men om det hjälper eller rentav stjälper körbarheten (dvs lägre registret) vet jag inte. Det var far som byggde om och trimmade bilen på den tiden han var i min ålder. Jag personligen är mer sugen på att återställa den mer original.

Jag kan varken kapa eller svetsa och jag har endast tid för bilen de kommande 2-3 veckorna, annars blir det nästa sommar. Helst nu såklart.

Jag är inte så kunnig på avgassystem. Hur mycket gör ett sportsystem för bilen? Ger extraktorrör+sportsystem något och isf var? Toppeffekt på bekostnad av lägre delar av registret eller hur funkar det? Skulle man riskera någon sorts flaskhals om man för att slippa röra grenröret kombinerar extraktorröret med ett originalsystem därefter, eller hamnar man på "originalsiffror"?

Om det går att få tag på en 2"-dämpare som går att montera rakt av så hade ju det varit allra smidigast, så får man lämna originalfunderingarna till senare.
#1264388
Motorn är förmodligen jämförbar med en original sportmotor och ett "sportsystem" ger endast en marginell förändring av effekten (upp eller ner). Volvos original gjutjärnsgrenrör med dubbelt utblås är i stort sett lika bra som ett extraktorrör för 90-95% av alla hemmatrimmare. Du kommer förmodligen inte att märka någon skillnad mellan 2" och original annat än ljudet. I samband med att bilen blir tystare upplevs den också som slöare men sannolikt blir det ingen skillnad på tidkortet.

Enligt en som brukar bromsa motorer åt folk är en trimning lyckad om inte motoreffekten är lägre än före trimningen vilket är relativt vanligt. I bromsbänken brukar justeringar sedan få upp effektsiffrorna.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]