- fre 13 jul 2018, 00:12
#1259354
Dags för mig att ställa min årliga batch av småfrågor på pappas Amazon -65 (fast jag kallar den gärna min då jag mer eller mindre är ensam brukare och vårdgivare).
1. Ljuddämparen verkar ha pajat. Jag kan inget om avgassystem men jag vågar väl gissa att ljuddämparen inte ska vara delad på detta sättet? Se bilder i slutet av inlägget (edit: de blev små och svårtydda men de är klickbara för hög upplösning). Följdfrågan blir även vad man ska ersätta den med. Nuvarande är en Simons men jag tycker bilen är för högljudd, skulle vilja få den tystare. Vet det sitter ett extraktorgrenrör men vet inte om resten är original. Jag skulle kunna mäta ytterdiameter bakom den trasiga rörstrumpen om det är till någon hjälp, men jag /tror/ det är bytt hela vägen, oklart vilken dimension. Går det att montera vilken dämpare som helst med någon adapter eller måste det vara något som passar dimensionen? Är det dumt att montera en tyst dämpare med extraktorgrenröret? Det är ju ingen räcerbil längre, om det ens någonsin var det, utan en sommarbil man nöjeskör till affären eller till stranden.
2. Slutväxeln verkar fukta en hel del olja. Någon som har någon gissning på vad man ska börja kolla? Ser lite ut som att det är "kåpan" på baksidan som läcker i nederkant. Lite oklart isf varför det är oljigt mellan kardan och nederkanten på kåpan också. Vet inte om läckaget kan komma från kardansidan av slutväxeln och att oljan rinner bakåt?
3. Olja ovanpå bakaxeln också vid bromsrörens T-koppling. Ska man misstänka det är bromsolja? Jag har inte märkt att någon olja försvunnit i kärlet men det är ju enkretssystem så jag vill inte riskera livet på ett kanske.
4. Någon som på rak arm råkar veta hur oljefällan demonteras? Jag tog loss skruven under burken men röret ner mot marken spjärnade emot. Hade bilen på marken men såg inte ut som att det fanns några fler infästningar. Ska hissa och byta olja snart så kan kolla närmare då men passar på att fråga ändå, kanske åtar mig oljefällan hemma istället för på OKQ8. Ingen riktig vevhusventilation utan bara ett rör ut i det fria, motorn är en B18.
1. Ljuddämparen verkar ha pajat. Jag kan inget om avgassystem men jag vågar väl gissa att ljuddämparen inte ska vara delad på detta sättet? Se bilder i slutet av inlägget (edit: de blev små och svårtydda men de är klickbara för hög upplösning). Följdfrågan blir även vad man ska ersätta den med. Nuvarande är en Simons men jag tycker bilen är för högljudd, skulle vilja få den tystare. Vet det sitter ett extraktorgrenrör men vet inte om resten är original. Jag skulle kunna mäta ytterdiameter bakom den trasiga rörstrumpen om det är till någon hjälp, men jag /tror/ det är bytt hela vägen, oklart vilken dimension. Går det att montera vilken dämpare som helst med någon adapter eller måste det vara något som passar dimensionen? Är det dumt att montera en tyst dämpare med extraktorgrenröret? Det är ju ingen räcerbil längre, om det ens någonsin var det, utan en sommarbil man nöjeskör till affären eller till stranden.
2. Slutväxeln verkar fukta en hel del olja. Någon som har någon gissning på vad man ska börja kolla? Ser lite ut som att det är "kåpan" på baksidan som läcker i nederkant. Lite oklart isf varför det är oljigt mellan kardan och nederkanten på kåpan också. Vet inte om läckaget kan komma från kardansidan av slutväxeln och att oljan rinner bakåt?
3. Olja ovanpå bakaxeln också vid bromsrörens T-koppling. Ska man misstänka det är bromsolja? Jag har inte märkt att någon olja försvunnit i kärlet men det är ju enkretssystem så jag vill inte riskera livet på ett kanske.
4. Någon som på rak arm råkar veta hur oljefällan demonteras? Jag tog loss skruven under burken men röret ner mot marken spjärnade emot. Hade bilen på marken men såg inte ut som att det fanns några fler infästningar. Ska hissa och byta olja snart så kan kolla närmare då men passar på att fråga ändå, kanske åtar mig oljefällan hemma istället för på OKQ8. Ingen riktig vevhusventilation utan bara ett rör ut i det fria, motorn är en B18.