PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1261748
Amazon skrev: Angående chassinummer 2, vilket museum är det du syftar på? Den svart/gråberige Amazonen som står på Volvomuseet i Göteborg är av årsmodell 58.
Det kan vara ett fel av mig, har läst någonstans att museet på Volvo i Göteborg har nr 1 av alla "moderna" modeller utom Amazonen, som då skulle vara nr 2. Men det stämmer alltså inte då
GT-mannen skrev:Chassinummer 1 existerar fortfarande och finns i dagsläget i ett orenoverat originalskick på Svedinos Bil & Flygmuseum i Ugglarp.
Då var det alltså där den hamnade..... Då är den kvar i hemtrakterna, jag har en dryg mil (norrut) till Ugglarp men inte varit hos Svedino på många år. Och Veinge (där min moster bodde) är c:a 3 mil åt andra hållet. Söderut från där jag bor.
Svedino var en trevlig man, han började ar samla på sig gamla bilar redan på -50-talet då ingen ville ha "förkrigsbilarna". Han påstod själv att han stulit ihop hela museet, han var en trollkarl och illusionist och kunde (bokstavligen) lura skjortan av publiken. Han hette egentligen Lennart Svedfelt, och dog för ganska mång år sedan (2003) och sonen (Björn) driver det nu.
#1261839
Här finns bilder på chassinummer 1. Den är inte i särskilt bra skick men går säkert att få fin om man lägger ner pengar och energi. Hörde något om att den var till salu för ett tag sedan för runt 130000. Vet inte om det stämmer och det är ju ganska mycket pengar med tanke på skicket. Men o andra sidan finns det bara en Amazon med chassinummer 1. Prototyperna är borta sedan länge.

http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 0_2200.php
#1261855
Amazon skrev:Här finns bilder på chassinummer 1.
Det är hos Svedino, känner igen en del av "grannarna". Tror han är ensam om bil och Flygmuseum. Han köpte en gång en Saab 32 Lansen med en flygtimme kvar till stoor service. Dom bogserade upp den från F14 i Halmstad till Ugglarp på länsvägen med "kapade" vingar. Kan vara den som står jämte Amazonen på en av dom första bilderna
Farsan snackade om att det var en blå bil... när den blev vit vet jag inte. Men, nog är väl skicket helt Ok för att inte varit i trafik sedan någon på -70-talet.
Sedan det där med att renovera bilar, tar inte det bort "charmen" med gamla bilar????Gamla bilar är just gamla bilar. Inte något nyrenoverat, ihopsamlat. Heder åt han som har Amazonen i början på denna tråd som verkligen vill bevara den i originalskick, d.v.s som den är här och nu.... Sveriges största originalförstörare måste väl ändå vara han som köpte Gustav V s krockade Cadillac -39 från ett bil museum och helrenoverad den till nyskick...... Snacka om att kapa banden till historien, och förstöra en historisk händelse
#1261873
Det där med att renovera gamla bilar råder det delade meningar om. En del anser att man ger dom nytt liv och bevarar dom till eftervärlden. Det blir inte mindre rost med åren och vill man ha en säker bil i körbart skick kan det vara nödvändigt även av den anledningen. Ibland kan det räcka med att byta ut några delar som i fallet med den 57:a tråden handlar om men det är inte alltid det gör det och då kan alternativet vara att låta bilen stå inlåst i ett garage eller på ett museum. Men visst, en fin originalare tycker jag är synd att renovera bara för att det finns lite småskavanker.

Just angående chassinummer 1 så var den duvblå med gråbeige tak från början vilket även syns invändigt. Själv så skulle jag tycka att det vore kul om den blev återställd till det skick och utförande den hade när den lämnade fabriken. Som den är nu är den inte original, har en hel del rost och är i allmänt dåligt skick.
#1261897
Amazon skrev: fre 27 jul 2018, 22:47 Just angående chassinummer 1 så var den duvblå med gråbeige tak från början vilket även syns invändigt. Själv så skulle jag tycka att det vore kul om den blev återställd till det skick och utförande den hade när den lämnade fabriken. Som den är nu är den inte original, har en hel del rost och är i allmänt dåligt skick.
I detta fall håller jag med dig . Sedan hade Svedino redan från start den meningen om sina bilar att dom skulle se ut som dom gjorde när han hittade dom. Även om där finns renoverade bilar också.
#1262016
Ja mycket handlar om tycke och smak. Personligen kan jag tycka att vissa äldre bilar är "snyggt" slitna. Tidens tand kan ha satt sina spår men man ser ändå att bilen har blvit väl omhändertagen. Bilar som har blivit slarvigt reparerade eller som har stora rosthål tycker jag dock inte är snyggt över huvud taget. Då är det bättre om man renoverar dom varsamt. Men det är som sagt vad jag tycker och alla behöver inte tycka som mig. Något som jag tycker gör att en renoverad bil behåller sin charm är om man försöker hålla den standard som bilen hade från fabrik och på 50-talet var bilarna inte alltid i perfekt skick även då de var nya. Sen kan man använda NOS-delar eller renovera befintliga delar i den mån det går. Ibland är det enklare att köpa nytt och man kanske inte alltid har något annat val men i den mån det går att hitta originaldelar som är NOS eller i fint skick tyker jag att man ska göra det.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]