PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1256818
Jag var väldigt nära att en gång köpa en Amazon från 1956. Den var i ganska slitet originalskick och hade inte gått så många mil. Säljaren var förste ägaren och enligt honom så hämtade han den på fabriken i Göreborg. Dom hade inte börjat säljas i "butik" då. Detta var i mitten på -90-talet och jag hade redan ett par renoveringsobjekt så det blev aldrig av. Den var inte lik den på länken ovan utan den var mer "amerikaniserad". Chrome detaljerna i fronten var mer "vulgära", kraftigare och den hade helt säte fram med en "tofs" att hålla i som löpte längs hela baksidan på framsätet. Denna bil var svart med vitt tak och hade då gått c:a 16000 mil. Den hade stått i garage i många år och var inte startad på länge, han begärde 1000 kr. Den hade chassinummer 19. Den gick till en annan ägare här i Halland men jag har aldrig sett den igen
#1257014
De är ju några år sedan.... men helt säte då? Har bara sett helt säte fram i denna Amazon. Det var några andra detaljer jag också reagerade på, men det kommer jag inte ihåg nu. En jobbarkompis på den tiden hade en -58 Sport och jag jobbade en hel del med -50-tals Volvo på den tiden (började på bilverkstad hösten -67). Dom var mycket vanliga då, så jag vet skilnaderna mellan dom till stor del. Dock börjar minnet blekna numera....... Det kan ju varit en som varit tänkt för Amerika
#1257064
robinb3rgsten skrev:Iaf vissa usa modeller har väl en extra båge i krom över kofångaren både fram och bak
Det hade exportmodellerna av PV-n i alla fall. Har inte sett någon Amazon med det, men jag ha inte sett alla..... Däremot sökte jag lite på nätet och hittade detta i Wikipedia,
Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Någon sådan modell kom dock aldrig i produktion, och den aviga placeringen av handbromsen gjorde att bilen inte fick användas till privat övningskörning i Sverige utan ombyggnad.
Så någon med helt framsäte kom i alla fall ut på marknaden
Lite mer "onödigt vetande", farsans moster vars man var tjänsteman på Volvo på -50-talet. Han hade den första Amazonen (chassienummer 1) som tjänstebil. Han behöll den resten av livet och hans fru körde den sporadiskt efter honom. Farsan berättade om detta ibland och jag har någon gång under 50-talet åkt i denna bil. Har dock inget minne av detta. När hon senare också gick bort (70-talet) blev bilen stående i ett garage och lär ha hittats för några år sedan och ska vara under renovering. Det var ett litet reportage i lokaltidningen (Hallandsposten) om detta då. Amazonen som står på Volvos museum har chassinummer 2, och ettan var alltså försvunnen i många år.
#1257158
lennarte skrev: tor 28 jun 2018, 08:52 hittade detta i Wikipedia,
Läs http://www.volvoamazonpictures.se/ istället, det finns några flikar på svenska t.ex. produktion. Angående övningskörning och handbroms fanns det inga regler om på sista halvan av 70-talet i alla fall. Sannolikt är uppgiften om övningskörningsförbudet helt eller delvis fake news.
#1257185
LarsBd skrev: Angående övningskörning och handbroms fanns det inga regler om på sista halvan av 70-talet i alla fall. Sannolikt är uppgiften om övningskörningsförbudet helt eller delvis fake news
Det "cirlulerade" rykten om detta redan när jag skulle ta körkort 1972, men det fanns nog inga egentliga regler om övningskörning då. Mer än att "läraren" skulle ha körkort, och varit "prickfri" i 5 år. Farsan hade en VW 1200 -59 som jag övningskörde i, och som jag skrotade året efter så lillebrorsan fick övningsköra i en grafitgrå Amazon -62..... :-)
#1261709
lennarte skrev: tor 28 jun 2018, 08:52
robinb3rgsten skrev:Lite mer "onödigt vetande", farsans moster vars man var tjänsteman på Volvo på -50-talet. Han hade den första Amazonen (chassienummer 1) som tjänstebil. Han behöll den resten av livet och hans fru körde den sporadiskt efter honom. Farsan berättade om detta ibland och jag har någon gång under 50-talet åkt i denna bil. Har dock inget minne av detta. När hon senare också gick bort (70-talet) blev bilen stående i ett garage och lär ha hittats för några år sedan och ska vara under renovering. Det var ett litet reportage i lokaltidningen (Hallandsposten) om detta då. Amazonen som står på Volvos museum har chassinummer 2, och ettan var alltså försvunnen i många år.
Finns ett klipp på Youtube som handlar om bland annat Volvo Amazon med chassinummer 1.



Angående chassinummer 2, vilket museum är det du syftar på? Den svart/gråberige Amazonen som står på Volvomuseet i Göteborg är av årsmodell 58.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]