PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1245578
Har lite knäppande ljud när bilen rullar oavsett om jag kör på en växel eller backar, lägger ur växel och rullar så hörs ljudet,

Har rullat med öppen dörr men kan inte höra ljudet då,

Måste ha något med drivlinan att göra, har bytt kopplingsvajer men det ska väl inte kunna påverka?

Någon som vet va det kan vara?

Knutkors? måste de loss helt för att kunna fettas in? finns inga nipplar på någon av knutkorsen.

är en 142 -70
Senast redigerad av 1 anteb, redigerad totalt 0 gånger.
av LarsBd
#1245604
Knutkors som för oljud ska bytas, känn efter om något glappar. Inget glapp får förekomma och var observant på att om de är mycket slitna kan de fastna så att inget glapp känns. Titta så de är helt symetriska och att varje öra är 90° ifrån sin granne.
Hissa upp bilen och snurra på kardanen så kanske du kan lokalisera ljudet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245631
Man kan titta efter "rostdamm" precis i kanten mellan koppen och korset. En del kors sitter det en skruv i, den kan man skruva ut och ersätta med en smörjkopp. Dock kommer man inte åt att smörja när stången är monterad, men har man stången nerplockade av annan anledning kan nan ju passa på. Jag gjorde så på min 740 när jag bytte stödlager. Dock skruvade jag i pluggarna efteråt just för att man inte kommer åt dom på plats
Om något kors kärvar brukar man känna det som vibrationer i ryggstödet på framstolarna precis när man släppt upp kopplingen och gasar på på ettans växellådan
av Arne
#1245992
Har du kontrolldragit fälgarna? Om du har plåtfälgar och de inte är riktigt fastdragna kan det förekomma knäppande ljud. Alternativt att bulthålen i fälgarna blivit för stora så kan det också börja knäppa.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]