PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1245449
Ska montera ny kopplingsvajer på en 140, hur mycket ska man dra åt muttern som håller vajern där den går in till pedalen?
vilken ände av vajern sätter man fast först?
hur justera rätt längd vajer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245462
24mm ringnyckel (om jag kommer ihåg rätt) vid pedalerna och en skiftnyckel i motorrummet. Det är bökigt och trångt och det går åt många svordomar om man är ensam, men det går. Du lossar vajern vid växellådan och det sitter en klammer i motorrummet. Så lossar du muttern vid pedalerna och kilar fast nyckeln där och sedan snurrar du hela yttervajern i motorrummet. Du håller upp pedalen och hakar av innervajern och drar ut alltihop. Du börjar sedan med att sticka in vajern, trä på muttern och skruvar på den något varv. Sedan skruva du yttervajern från motorrummet till det tar stopp och drar fast muttern lite till. Håller upp pedalen och trär på öglan på innervajern. Därefter trär du ner vajern till växellådan (kom ihåg hur den låg från början) trär in vajern i hålet i kåpan och haka på innervajern i kopplingsarmen och sätt tillbaka fjädern sedan drar du frammåt i yttervajern och skruvar fram plastmuttern bakåt så lång det går med handkraft. Är allt är rätt nu ska du kunna röra kopplingsarmen frammåt/bakåt c:a 3 mm, eller såpass mycket så kulan i änden inte kan "hoppa ur". Nu ska du ha ett spel i pedalen på 10 - 15 mm innan kopplingen "tar". Det hände ofta förr att vajern är alldeles för lång så justeringen (plastmuttern) inte räcker till, då är själva kopplingsarmen krökt och måste bytas. Detta var mycket vanligt förr innan det kom en förstärkt variant som höll bättre. Men även dom kan "krokna" med åren. Då måste hu plocka bort växellådan för att byta armen, men det hoppas ja du slipper.
Lycka till

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]