PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1243814
Har glapp i bakaxeln när man vrider på axeln där den går in diffrentialen, är det något som går att laga eller är det byte av axel som gäller? bilen går ryckigt när man gasar och släpper gasen snabbt + att det blir oljud vid hastgheter från 80 o uppåt,
Tänkte byta oljan och se hur det ser ut finns ingen botten plugg så jag antar att man måste skruva av hela locket,
ser man direkt vart glappet är när man öppnat?
Vad ska det var för olja? 80/90 hypoid eller vad?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1243906
Där ska vara glapp, och det blir lite mer med åren. Det är svårt ätt säga hur mycket som är normalt, men hör man inget morrande från bakaxeln är det Ok.
Byta olja är inte fel, och jag har för mig att det räcker att lossa på skruvarna och "öppna" med en skruvmejsel så rinner det ut. Tar du bort locket så kan du få ut ganska mycket skräp också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1243946
Det kan bli ganska mycket efter många år ock många mil, jag har mellan 1/4 och 1/2 varv på min 740 (45000 mil). Där märker man (ungefär det du beskriver) det när jag kör på jämn, rak väg (sluttande svagt neråt) med farthållaren på, inte annars.
Du kan kolla över kardanstången, gummit och lagret i mitten och korsen. Du skriver inte vad för bil det gäller, men det bakre korset var det problem med på (främst) 140, och då modeller med starkare motor. 140 med B20E motorn hade en kraftigare stång och grövre kors
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244020
Japp.
Men kolla även bakre motorfästet bak på växellådan. Det blir ganska "sunkigt" med åren. Särskilt om du har Overdrive växellåda
av anteb
#1244461
kollade mer på missljudet från kardanaxel är vid ett visst varvtal som det dånande ljudet uppstår oavsett om jag kör på 1 eller 4 växel. kan det vara stödlagret?
passar motorkuddarna fram även på växellådan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244614
Tror det är samma på manuell växellåda utan overdrive.
Kommer ljudet vid samma motorvarv oavsett växel måste det vara motor relaterat. Typ avgasrör som ligger mot någonstans
av anteb
#1245181
lennarte skrev: sön 15 apr 2018, 21:56 Tror det är samma på manuell växellåda utan overdrive.
Kommer ljudet vid samma motorvarv oavsett växel måste det vara motor relaterat. Typ avgasrör som ligger mot någonstans
gummikudden på växellsådan är dålig om det kan göra att något ligger och slår vid visst varvtal, måste hela motorn lossas för att byta kudden till växellådan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245230
Nää, du bockar upp växellådan och skruvar ner balken under. På B18/20 motorer sitter det ett fäste som håller främre avgasröret. Detta är skruvat mellan växellådan och fästet i växellådan för kudden. Detta stag brukar gå av vid växellådan och sitta och skramla. Det är ofta borttaget, men sitter det kvar så se till att det är helt. På andra änden av detta stag ska sitta en fjäder som ska hålla tillbaka kopplingsarmen (och hålla upp kopplingpedalen) så inte urtrampningslagret ska "ligga på" så det fyller en funktion även om det fattas en bit av det. Så här ska det se ut, det lilla hålet till vänster är för fjädern till kopplingsarmen och i den högra änden sitter en klammer om avgasröret
Bilagor
Fäste avgasrör.jpg
Fäste avgasrör.jpg (305.27 KiB) Visad 3924 gånger
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]