PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Belmont
#1242580
Hej!

Jag går i tankar om att skaffa mig en PV vad det lider, inget som kommer ske inom det närmaste året men har börjat friska upp mina kunskaper om modellen så smått.

Rent estetiskt så har jag alltid föredragit 444, men av praktiska själv så överväger jag 544 som alternativ. Mer specifikt tycker jag att detaljer såsom komfort, prestanda och dylikt spelar något mindre roll eftersom det är en hobbybil, men däremot tycker jag att tillgång på reservdelar är ganska avgörande på sikt.

Därför undrar jag om någon mer bevandrad i området har svar på:
Hur är det med reservdelar till B4B/B16? Har bland annat försökt hitta kamaxlar till B4B utan framgång (verkar gå att vaska fram till B16). Går det att montera en B16 kam i en B4B utan vidare? Är det brist på några andra delar till de äldre bilarna och deras drivlina?

Har ni några andra tankar kring valet 444 vs 544? Några egna erfarenheter eller observationer?

Tack för hjälpen!
av Rådlös
#1242600
Jag är ingen storfräsare på ämnet, men bristen på 6 volt reservdelar är nog en klar nackdel? Du har det nog bättre förspänt med 12 volt systemspänning.
av Arne
#1242623
Kamaxeln på B4b och B16 A är nog ganska lika och passar mellan motorerna. Det är betydligt enklare få tag på reservdelar till 12V elsystem och B18/B20 motorerna. Det är även svårt att få tag på inredningen till PV 444, betydligt enklare med 544 och då särskilt B18 modellerna. Växellådor och bakaxlar går som regel alltid att få tag på även till 444 modellerna, det går alltid att anpassa 544 drivlina att passa 444. 1957 års 444 fick den nya bakaxelupphängningen som fortsatte ända till produktionsslutet 544G.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242632
Jobbade en hel del men 444 i början av min karriär som bilmek i mitten på -60-talet. Dom var då ganska vanliga, i alla fall på landsbygden. Skillnaden på 444 och 544 är ganska stor, även om (för en "lekman") ser likadana ut. 544 har ju mycket gemensamt med den då nya och helt moderna Amazonen. Den har dock kvar grundkonstruktionen (kaross, chassi) från 444 men inredning, motor, växellåda och framför allt bromsar är samma som Amazonen. Från -59 (tror jag) får den (och Amazonen) samma växellåda som "hängde med" ända till 240. Från -62 års modell har dom B18 motorn och 12V elsystem, sedan hände in inte mycket tills modellen slutade tillverkas 1965 (december).
B4 och B16 motorn har nog inte mycket gemensamt, men grundkonstruktionen är lika. Fanns några "uppdaterade" B4 modeller under -50-talets början och mitt tills 544 kom som -57 (??) års modell.
av Arne
#1242886
Kan tillägga att sista 444 -57 hade B16 motor. Jag skulle vilja påstå att B4B motorn och B16 motorn har mycket gemensamt. Förutom fullflödsefilter på B16 så är nog B4B och B16 i stort sett lika dana (uppborrad B4B). Första åsmodellen av 240 1975 hade fortfarande kvar M40 växellådan. Framvagnen blev uppdaterad samtidigt som B18 motorn introduserades med ny framvagnsbalk och med snävare svängradie.

Sista PV:n tillverkades 20 oktober 1965 och kallades då för 1966 års modell med benämningen 544G, som tillverkades från augusti -65 till oktober -65.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242912
Så dom tillverkades parallellt då -57???? En kompis till svärfar hade i många år en mörkblå -57-a med "nya" instrumenteringen och hel framruta (min svåger övertog den sedan, och även min bror hade den ett tag). Hade inte -56 Och så hel framruta? Men den gamla instrumenteringen med rund hastighetsmätare? Vet att det strular med bokstaver och årsmodeller på dessa bilar, och även bilregistret ställer till det. Jag hade själv en PV modell F som var en -62-a. I dom första pappren (tillverkad i september -61) stod det -61/62 som årsmodell senare stod det bara -61, fast det hela tiden var en -62 års modell
av Arne
#1242934
PV 444A 1947-49
PV 444B 1950
PV 444C 1951
PV 444D 1952
PV 444E 1953
PV 444H 1954 (-55)
PV 444K 1956
PV 444L 1957
PV 544A 1958
PV 544B 1959 (-60)
PV 544C 1961-62
PV 544D 1962-63
PV 544E 1964
PV 544F 1965
PV 544G 1966

Jag vet att bilregistret strulat lite med årsmodellsbeteckningarna med dessa bilar som har två årsmodellsbeteckningar. Bokstäverna betyder årsmodell och det är inte alltid samma som tillverkningsår eftersom de nya årsmodellerna började tillverkas efter semestern året innan. Ett exempel på det är PV 544G 1966 års modell som endast tillverkades till 20 oktober 1965 men kallades för 1966 års modell. Alla 444 hade delad framruta och runda instrument, då 544 kom blev det hel framruta och termometerinstrumentet (Amazonmätaren).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1243019
Arne skrev:Jag vet att bilregistret strulat lite med årsmodellsbeteckningarna
Så sant, så sant. 544C var det jag hade och inget annat.
Farsan hade en -59 PV, men när nye ägaren fick papperen så var det en -58. Farsan fick aldrig nya plåtarna till den så det måste varit -72 och den gick till skroten -75, fortfarande N-registrerad. Den kom aldrig in i registret efter farsaan. Det var en jobbarkompis till honom som fick bilen och skulle rostlaga den. Den var då forfarande väldigt fin ut och invändigt, men fruktansvärt rostig under. Denna PV stod osåld (tillsammans med många andra) på Volvos "förråd" i Göteborg (det var någon form av lågkonjunktur även på den tiden) så förste ägaren registrerade den först sent -59 (eller -60). Den hade inte gått många mil när farsan köpte den -63 (bytte bort sin fina Duett -56 (med B16 motor!!!!). Denna Duett hade från början en "trimmad" B4B motor (vet inte beteckningen på den motorn) på 56 hk. När han rasade den motorn (1961) så kunde inte Volvo "skaka fram" en ny (utbytes) motor så han fick en B16 motor billigare och en granne (som då jobbade på Volvo i Halmstad) skaffade fram allt som inte passade från B4 motorn från en krockad (lnlöst) Amazon -59. Det som då togs från Amazonen var insuget med förgasare och luftfilter, startmotor, generator och ladd.relä, strömfördelare, remskivor och vattenpump. Tror faktiskt kåpan och oljefiltret var monterat på nya motorn. Det var detta jag menade mer att dom inte var lika. Jag var "bara" typ 8 - 9 år då men redan (sjukligt?) Intresserad av bilar och redan bestämt mig för att bli bilmek
Användarvisningsbild
av Belmont
#1243124
Tack så mycket för era svar!

Vad gäller det där med skillnader/likheter mellan B4B och B16 så blir jag inte helt klok. Har förstått att det i många och mycket är liknande motor, men frågan är vilka komponenter som är utbytbara. Till slutet av 444H så kom en ny version av B4B med 51 hästar, den stora skillnaden mot tidigare motorer var så vitt jag förstår justeringar i toppen (större ventiler, kanske andra detaljer) samt ny kamaxel. Har hört det påstås att det är samma kam i den sena motorn som i B16. En hel del delar har jag hittat på nätet till både B16 och B4B (kolvar, ramlager, alla packningar, även kamaxel till B16b). Mer osäker på andra detaljer såsom vipparmsbrygga, stötstänger, vevstakar med mera. Nu är det ju så klart inte säkert att detta spelar så väldans stor roll, är ju osannolikt att jag som amatör någonsin får färdigheter och verktyg som tillåter fullständiga motorrenoveringar om det nu skulle behövas. Men det känns ändå lite bra att veta att nyproducerade delar finns. Frågan är om tillgången är signifikant bättre för B16 än B4B, till den grad att det spelar någon roll mellan dessa två. B18 vet jag att det finns mycket mycket mer grejer, och även "custom" tillbehör som vassare kammar och annat.

Vad gäller 6 volt vs 12 volt. Vad är det för grejer som är svåra att få tag i till 6 volt? Har själv inte sådär jättebra koll. Vissa saker vet jag finns via PV-klubben (fördelarlock, rotor, brytare, kondensator, tändspole (iaf via VP). Kanske är sämre med startmotor och generator?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1244079
Sorry för sent svar.
Det finns alltid grejer att köpa, alternativt tillverka. Allt är bara en prisfråga. Det är ju så att ju äldre (sällsyntare) bilar desto dyrare grejer. Ska du renovera en motor så räkna med 15- 30000 sek om den ska bli som ny. Byta ringar och lager och allmän översyn (kamdrev?) hamnar säkert på 10 - 15000 sek.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]