PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1242349
Går det att sträcka fjädern som drar in bältet på min 142?
Hur?
är rött lock på änden av rullen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242352
Det går, men risken är stor att du plötsigt har en hel kubikmeter fjäder i framsätet. Felet är nog troligen att själva bältet är slitet. Det blir då "noppigt" och lite "tjockare" och bredare och får helt enkelt inte plats riktigt. Kolla noga på bältet hur det ser ut, du kanske kan "raka det". Annars är det samma bälte på 240 (det tog jag till min 140, både fram och bak) endast 140 -74 hade rullbälte originalmonterat har jag för mig. Passa dig för tidigare modeller, dom "noppade" lätt.
av anteb
#1242354
lennarte skrev:Det går, men risken är stor att du plötsigt har en hel kubikmeter fjäder i framsätet. Felet är nog troligen att själva bältet är slitet. Det blir då "noppigt" och lite "tjockare" och bredare och får helt enkelt inte plats riktigt. Kolla noga på bältet hur det ser ut, du kanske kan "raka det". Annars är det samma bälte på 240 (det tog jag till min 140, både fram och bak) endast 140 -74 hade rullbälte originalmonterat har jag för mig. Passa dig för tidigare modeller, dom "noppade" lätt.
jo bältet är lurvigt där de ligger an axeln så det bromsas i öglan när det dras in men tänkte att sträcka kanske skulle vara lösningen
av Arne
#1242373
Om du tänkt sträcka fjädern så lossa skruvarna i gaveln och vrid det ett halvt varv utan att lyfta på gaveln för då får du som tidigare nämnts en kubikmeter fjäder i knäna.
av anteb
#1242382
Arne skrev:Om du tänkt sträcka fjädern så lossa skruvarna i gaveln och vrid det ett halvt varv utan att lyfta på gaveln för då får du som tidigare nämnts en kubikmeter fjäder i knäna.
ska locket vridas med eller moturs?
av Arne
#1242440
Du känner åt vilket håll fjädern drar, då då du spänner så drar du mot fjäderkraften.
Användarvisningsbild
av snepo
#1242451
Vet inte om det funkar. Läste det på nåt forum. Man tvättar bältet med lite tvål och vatten.
Användarvisningsbild
av maccus
#1243167
snepo skrev:Vet inte om det funkar. Läste det på nåt forum. Man tvättar bältet med lite tvål och vatten.
Sicon Spray på trötta slöa gamla bilbälten gör under verk........Spruta på båda glidytorna låt torka in........, BildBild
Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]