Amarace skrev:Angående besiktningsbefrielsen så är det ju utrett att äldre bilars anmärkningar oftast var på sådant som är egenansvar på, lampor, vindrutespolning o.s.v. Jag har bruksbilar, inte sk finbilar, enda ombesiktning jag åkt pö dom senaste 15åren är handbroms och co-halt (handbroms tog dåligt på ett hjul, slarvigt av mig då jag bara kollade att den stog i utförslut, hissade inte upp och kollade, co var på vägen dit, flottören som hängde sig, och jag hade inte verktyg med mig). Så det underlaget dom kom fram till stämmer väl på mina bilar iallafall.
Den stora skillnaden är att du regelbundet kör med dina bilar. Min 745-a (en anmärkning sedan jag fick den 2008) som numera bara ska besiktigas vartannat år rullar 4 - 500 mil om året, och det blir förmodligen mindre framöver när jag blir pensionär. Där är det problem att bromsskivorna vill rosta så det "skakar" vid bromsning, men än så löser jag det med att bromsa hårt några gånger i månaden från hög fart så funkar det igen. Ska den rulla ännu mindre framöver så blir ju problemen förmodligen större. Som skrivits ovan om bilen det handlat om, mindre 100 mil sedan i somras kallar inte jag regelbundet och ingen vet hur mycket den körts innan dess.
Min andra Opel Rekord -59 (inköpt 1978 för 300 kr) renoverade jag bromsarna på (svarvade trummor, omlimmade backar, honade cylindrar med nya packningar) och körde en sommar. sedan stod den i garage (kallt) året runt, men jag körde en runda på några mil varje sommar i några år. Sedan rostade en kolv på var sida fast (där är 4 st enkolvscylindrar på dessa) fram så jag fick i flera år bromsa väldigt försiktigt, annars fick jag plocka av hjulet och knack på trumman tills den rullade igen. Det är kondens som bildas överallt och som inte "värms bort" när man kör lite. Den blev aldrig i trafik igen (i Sverige), såldes till en tysk turist 2010 efter att stått sedan 1980 och bara körts 3 - 4 mil om året, den hade då rullat totalt 11500 mil