PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1217637
tjenare. har en volvo valp med en b20 i som jag har problem med.
allt började med att jag en morgon skulle köra till jobbet. men efter jag kört 100m började den hosta och gå pissdåligt. det slutade med att jag fick vända om och lösa resan på annat sätt.

jag bytte kondensator, förgasarmembran, rotor, fördelarlock, bensinfilter, kollade brytarspetsarna men den gick ändå mycket dåligt. så jag tog upp fördelaren och putsade och inspekterade. allting såg hyfsat bra ut. men när jag skulle skruva tillbaka fördelaren så hamnade den lite på sniskan så foten sprack. köpte en ny fördelare och nu startade den direkt.

men den går inte bra. i uppförsbacke och gaspådrag tappar den all effekt (värst på högre växlar)

det är en zenith stromberg 175 förgasare på den. alltså massor med vakum och roligheter. när jag lyfter "vakumkolven" så dör bilen direkt. kan det ha någonting med saken att göra? alltså att kolven lyfter för högt när jag gasar hårt för länge?

mvh David
#1217681
Rådlös skrev:Har du kollat tändinställningen?
har stroboskop men inte varvtalsräknare så tändinställningen är mest troligt inte helt rätt. Men bilen dör typ när det börjar gå lite tyngre så känns som att det inte är tändinställningen som strular nu
#1217900
Strombergförgasaren har en oljedämpad trottel som du inte kan lyfta trotteln på utan ett ordentligt motstånd. Kan du göra det finns det ingen olja kvar och då får du fylla på (ATF typ F/G, automatlådeolja). Där sitter även ett gummimembran som inte håller i evighet, är det läck på den så orkar inte trotteln lyfta.
Stromberg.skiss..gif
Stromberg.skiss..gif (31.72 KiB) Visad 2953 gånger
Nummer 9 är gummimembranet, Nr 57 är stången till dämpkolven (nr 1 - 3). det ska vara olja i där (någon cl).

Det fanns (finns väl fortfarande) ett "geleralfel" på B18/20 motorerna. I vissa lägen (främst på tomgång) får kamaxeln dåligt med smörjning så på bilar som körs mycket på låga varv och tomgång sliter ner nockarna (främst dom bakre) på kamaxeln. Problemet var som störst när 140 modellen var ny (dåligt material i kamaxlarna också). Då går den bra på tomgång och låga varv, men tappar kraften totalt vid varv. Kollas genom att skruva bort ventilkåpan och låta motorn gå på tomgång och kolla på vipparmarna, alla ska röra sig lika mycket. Det skvätter ut lite olja.

PS, såg att du bytt membran. Har du monterat det rätt?? där är 2 st "pluppar" i membranet som ska passa i huset resp. trotteln, det är inte ovanligt att det monteras fel och då kommer trotteln i fel läge. Kollat så där är olja???
#1218012
lennarte skrev:Strombergförgasaren har en oljedämpad trottel som du inte kan lyfta trotteln på utan ett ordentligt motstånd. Kan du göra det finns det ingen olja kvar och då får du fylla på (ATF typ F/G, automatlådeolja). Där sitter även ett gummimembran som inte håller i evighet, är det läck på den så orkar inte trotteln lyfta.
Stromberg.skiss..gif
Nummer 9 är gummimembranet, Nr 57 är stången till dämpkolven (nr 1 - 3). det ska vara olja i där (någon cl).

Det fanns (finns väl fortfarande) ett "geleralfel" på B18/20 motorerna. I vissa lägen (främst på tomgång) får kamaxeln dåligt med smörjning så på bilar som körs mycket på låga varv och tomgång sliter ner nockarna (främst dom bakre) på kamaxeln. Problemet var som störst när 140 modellen var ny (dåligt material i kamaxlarna också). Då går den bra på tomgång och låga varv, men tappar kraften totalt vid varv. Kollas genom att skruva bort ventilkåpan och låta motorn gå på tomgång och kolla på vipparmarna, alla ska röra sig lika mycket. Det skvätter ut lite olja.

PS, såg att du bytt membran. Har du monterat det rätt?? där är 2 st "pluppar" i membranet som ska passa i huset resp. trotteln, det är inte ovanligt att det monteras fel och då kommer trotteln i fel läge. Kollat så där är olja???
Mambranet är monterat rätt och oljan byttes i helgen. Kollade soppapumpen genom att rycka lös slangen från förgasaren och köra startmotorn. Det pulserade soppa men jag började fundera om den kanske inte hinner med att trycka in soppa i förgasaren när det börjar gå tungt. Vad ska det vara för tryck i soppaledningen isf?
#1218027
Bränsletrycket till förgasarmotorer är lågt i jämförelse med insprutningsmotorer. I en förgasarmotor skall det bara vara 0,20 - 0,30 Bar. En insprutningsmotor har omkring 3 - 5 Bar i bränsletryck.
Så en gissning säger nog att ditt bränsletryck är OK.
#1218116
thomtenius skrev: när jag skulle skruva tillbaka fördelaren så hamnade den lite på sniskan så foten sprack. köpte en ny fördelare och nu startade den direkt.
Detta låter lite oroväckande, har du fått fördelaren rätt? har du fått rätt fördelare. Är det originalmotorn på bilen (?? :lol: ). Är tändningen rätt inställd??? Det skiljer nog en hel del på en motorn på en terrängbil och en 115 hk 140 med dubbla SU, för att ta till ytterligheterna. Har för mig att militärens terrängbilar med B20 motorn hade lägre effekt än dom civila (140 modellerna) och det kräver då en helt annan fördelare (tändkurva).
För typ 100 år sedan när jag jobbade på Esso Bilverkstad (mitten på -70-talet) så hade vi en Bedford lätt lastbil (ganska vanlig bil då, snäpper större än VW-s pic up) som motorn kokade sönder på. Vi köpte en Vauxhall Viktor av -72 års modell (Engelsk tillverkad Opel Rekord) och tog motorn på och satte i Bedforden. Strömfördelaren, förgasare och insug behöll vi från Bedforden för den fördelaren var ganska nyrenoverad och ombyggd för att hindra oljeäckage (vanligt fel på dessa motorer). Den nya motorn gick inte bra, jag höll på ett tag innan jag kom på att motorn spikade konstant (för hög tändning), provade att sänka tändningen i omgångar och till sist så funkade motorn. Tändningen på gamla motorn (1,8l 72 hk) skulle vara 7° FÖD, när jag var färdig och provat och provkört ett antal mil hamnade tändningen på den nya motorn (2,3l 115 hk) på 12°EÖD. Alltså tändkurvan var så lång på lastbilsfördelaren att jag fick sänka tändningen typ 20°. Så rätt fördelare är viktigt, i ditt fall är kanske tändningen för låg så du kanske får höja den över rekommenderat. Om nu fördelaren är från en "vanlig" B20 motor. Skillnaden är säkert inte lika stor som i exemplet ovan, men kan säkert vara tillräckligt. Du kan inte byta foten på fördelaren???
Till sist, bilder på några idag totalt bortglömda bilmodeller.... Bilden på Vauxhallen kan vara "lyxmodellen Velox". 3.3l rak 6-a (motsvarande Open Commodore)

PS, det var många som kom och hyrde denna Bedford efter jag fått den att gå. Det var, helt klart den snabbast hyrlastbilen i södra Halland.. :lol:

Vauxhall Viktor.jpg
Vauxhall Viktor.jpg (179.65 KiB) Visad 2940 gånger
Bilagor
Bedford CF.png
Bedford CF.png (1.13 MiB) Visad 2941 gånger
#1218275
lennarte skrev:
thomtenius skrev: när jag skulle skruva tillbaka fördelaren så hamnade den lite på sniskan så foten sprack. köpte en ny fördelare och nu startade den direkt.
Detta låter lite oroväckande, har du fått fördelaren rätt? har du fått rätt fördelare. Är det originalmotorn på bilen (?? :lol: ). Är tändningen rätt inställd??? Det skiljer nog en hel del på en motorn på en terrängbil och en 115 hk 140 med dubbla SU, för att ta till ytterligheterna. Har för mig att militärens terrängbilar med B20 motorn hade lägre effekt än dom civila (140 modellerna) och det kräver då en helt annan fördelare (tändkurva).
För typ 100 år sedan när jag jobbade på Esso Bilverkstad (mitten på -70-talet) så hade vi en Bedford lätt lastbil (ganska vanlig bil då, snäpper större än VW-s pic up) som motorn kokade sönder på. Vi köpte en Vauxhall Viktor av -72 års modell (Engelsk tillverkad Opel Rekord) och tog motorn på och satte i Bedforden. Strömfördelaren, förgasare och insug behöll vi från Bedforden för den fördelaren var ganska nyrenoverad och ombyggd för att hindra oljeäckage (vanligt fel på dessa motorer). Den nya motorn gick inte bra, jag höll på ett tag innan jag kom på att motorn spikade konstant (för hög tändning), provade att sänka tändningen i omgångar och till sist så funkade motorn. Tändningen på gamla motorn (1,8l 72 hk) skulle vara 7° FÖD, när jag var färdig och provat och provkört ett antal mil hamnade tändningen på den nya motorn (2,3l 115 hk) på 12°EÖD. Alltså tändkurvan var så lång på lastbilsfördelaren att jag fick sänka tändningen typ 20°. Så rätt fördelare är viktigt, i ditt fall är kanske tändningen för låg så du kanske får höja den över rekommenderat. Om nu fördelaren är från en "vanlig" B20 motor. Skillnaden är säkert inte lika stor som i exemplet ovan, men kan säkert vara tillräckligt. Du kan inte byta foten på fördelaren???
Till sist, bilder på några idag totalt bortglömda bilmodeller.... Bilden på Vauxhallen kan vara "lyxmodellen Velox". 3.3l rak 6-a (motsvarande Open Commodore)

PS, det var många som kom och hyrde denna Bedford efter jag fått den att gå. Det var, helt klart den snabbast hyrlastbilen i södra Halland.. :lol:

Vauxhall Viktor.jpg
Det är inte originalmotorn. det är en Pltgb 903 så det ska egentligen vara en b18 i den. har ingen aning om var motorn jag har i nu satt tidigare.
fördelaren är rätt. var iallafall samma betäckning på den :???:


Det som är konstigt är ju att den går att varva ur när jag inte har en växel i..
#1218277
thomtenius skrev: Det är inte originalmotorn
Då är det säkert en personbilsmotor.
Kom felet helt plötsligt, eller smög det sig på. Vad är det för avgasrör? Kan det ha tätnat? Är där någon skarp böj eller veck någonstans? Är det svårt att plocka låss så du kan prova att köra utan utan ljuddämpare
#1218340
Om bränsleslangen före pumpen är dålig kan den suga luft så att tillräckligt med bränsle inte kommer fram till förgasaren, det kan märkas först då motorn får "ta i ordentligt" och bränsleförbrukningen ökar.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]