- fre 03 nov 2017, 11:22
#1208882
Det är ingen jordkabel i egentlig bemärkelse utan den går till fördelaren och till kondensatorn och brytarna. Brytarna öppnar och stänger när motorn går runt. Därför ska du sätta provlampan mellan det stiftet (1) och jord (eller på kabeln på fördelaren och till jord), så ska det blinka när du "kör på starten". Här är en lista med dom Bosch nummer som vi pratar om här, det finns flera (närmare 100 st) och det är samma nummer på alla bilar (oavsett fabrikat) som har Bosch elsystem. Det ska normalt bara sitta en kabel på varje anslutning (gul på 15 och svart på 1), men ibland kan det sitta flera på 15
1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V