PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1208777
kopplade testlampa på + och - kablarna som sitter på spolen, kör startmotorn men lampan lyser inte,
jordar jag i annat så lyser lampan, är fördelaren som inte jordar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1208800
Det står 15 på tändspolens ena anslutning, det betyder"spänning med tändning på". Sätter du en provlampa mellan den och jord ska den lysa med tändning på. Sätter du provlampan mellan den andra anslutningen och jord ska lampan lysa när brytarna är öppna och är släkt när brytarna slutna. Så "kör" du på starten så ska lampan blinka om allt är rätt
av anteb
#1208874
lennarte skrev:Det står 15 på tändspolens ena anslutning, det betyder"spänning med tändning på". Sätter du en provlampa mellan den och jord ska den lysa med tändning på. Sätter du provlampan mellan den andra anslutningen och jord ska lampan lysa när brytarna är öppna och är släkt när brytarna slutna. Så "kör" du på starten så ska lampan blinka om allt är rätt
har ett jordstift på spolen och ett dubbelstift bredvid med röd och gul kabel,
har provat med tändning på och då lyser lampan på gula kabeln när jag jordar på bilen alltså inte jordar med - kabeln som går till fördelaren,
röda kabeln lyser inte med tändning på, men om jag köra startmotorn och jordar i bilen så lyser den fullt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1208882
Det är ingen jordkabel i egentlig bemärkelse utan den går till fördelaren och till kondensatorn och brytarna. Brytarna öppnar och stänger när motorn går runt. Därför ska du sätta provlampan mellan det stiftet (1) och jord (eller på kabeln på fördelaren och till jord), så ska det blinka när du "kör på starten". Här är en lista med dom Bosch nummer som vi pratar om här, det finns flera (närmare 100 st) och det är samma nummer på alla bilar (oavsett fabrikat) som har Bosch elsystem. Det ska normalt bara sitta en kabel på varje anslutning (gul på 15 och svart på 1), men ibland kan det sitta flera på 15

1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]