PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1208709
Hej skulle ta loss kabeln i mitten på fördelarlocket till en B20 men det gick av :(
finns ingen kopparkabel i kärnan av kabeländen som gick av vid kontaken vid fördelaren men ändan mot tändspolen finns det kopparkärn,
vart har kopparn till fördelaren tagit vägen??

kollade mera i den hela änden och tog upp kontaktblecket och ser då att det bara var in tryckt en tjockare kopparkabel i mitten av kabeln och sedan bara nervikt utanpå ytterhöljet på kabeln och sedan bara pressat fast kontakthylsan,
allts då är det bara de massa småtrådar/fläta som finns i kabeln då,
Senast redigerad av 1 anteb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1209005
SkauneJohan skrev:eftersom fördelarlock är samma mellan b230-b20 så borde dessa passa din också
Att det går att anväda, ja det gör det. Man eftersom fördelaren sitter mitt på vänstersidan på motorn (nästan) och på samma sida som som tändstiften, så blir dessa kablar väldigt långa till en B20 motor.
Det är för övrigt samma fördelarlock ända sedan B16 motorn (1957).
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1209013
anteb skrev:vart har kopparn till fördelaren tagit vägen??
Det är inte alla tändkablar som innehåller koppar. Kopparkablar försvann väl egentligen med B18/20 motorerna. Efter det har det varit en massa olika typer, men någon form av grafit har väl varit den gemensamma nämnaren. Det finns/fanns ett uttryck "vi" hade på -70-talet, brytare ska ha kopppar, dom moderna kablarna får vara till dom (då nya) brytarlösa systemen. Det är väl lite sanning i det det är ju mer motstånd (resistans) i grafit kablar än i rena kopparkablar och dom brytarlösa systemen hade betydligt högre spänning än brytarsystemen
av Amarace
#1209044
Jag föredrar kopparkablar på B20 och äldre, dels är det mer driftsäkert, dels så ser det bättre ut :) Jag brukar göra dom själv, löder på anslutninsstiftet (biltema har stift, som man klämmer fast, men jag löder som det är original).

Angående resistans så sitter det ju i tändhatttarna på äldre med kopparkabel, är ju främst för avstörning det finns.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]