PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av perfel01
#1182123
Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig med felsökningen på min P1800-72:a och mina bekymmer med bränslepumpen.

Ett kort sammandrag av vad som hänt:

Bilen dog på garageuppfarten. Hade backat ur garaget och klev ur bilen för att stänga dörrarna och då bilen bara dog.

Det tog ett tag med upprepade startförsök innan jag insåg att pumpen lagt av/inget bränsle kom fram. Man hur ju ett ljud på 1-2 s från pumpen när man vrider om nyckeln.

Inga säkringar har gått.

(Bilen går annars fint. Den har insprutning, Bosch D-Jetronic, som jag aldrig haft något problem med.)

Utan att penetrera problemet djupare byte jag till en ny pump. Den nya pumpen vill heller inte starta.

Har också kollat reläet till bränslepumpen och även reläet till styrenheten. Båda verkar ok. För att vara säker har jag testat med nya reläer.

Har även kollat att reläet till styrenheten får spänning. Ok.

Det verkar som att bränslepumpen inte får någon spänning.

Min misstankar är nu riktade mot styrenheten(ECU).

Någon som har några bra tips för fortsatt felsökning?

/Per
#1182129
Har du kollat hur långt (i kablarna) du får spänning efter reläerna? Prova ansluta en lös tillfällig kabel från reläets utgång till pumpen. Fungerar det då så har du ju ett brott på originalkabeln.
#1182178
perfel01 skrev:Man hur ju ett ljud på 1-2 s från pumpen när man vrider om nyckeln.
Om det du skriver stämmer har pumpen spänning och går som den ska. Kontrollera bränsletrycket och även tryckregulatorn som sitter på bränslefördelningsröret. Om bränslepumpen går men trycket är för lågt startar inte bilen. Lossa en bränsleslang och kontrollera om det kommer bränsle omkring 100l/timme vilket blir ca 3cl/sekund.
#1182207
Pumpen får ingen spänning.

De 1-2s och ljudet från pumpen jag nämner är normalfallet då pumpen får spänning.

I mitt fall sker inte detta.

Jag kommer nu, enligt tidigare inlägg, att koppla en kabel från reläet för bränslepumpen för att kontrollera att det inte finns ett kabelbrott mellan reläet och pumpen. I de bästa av världar är det bara ett kabelbrott.

Om inte det fungerar börjar jag bli orolig...
#1182215
Ok, du kan även prova direkt från batteriet till reläets utgång för att testa originalkabeln. Jag hade en gång samma problem med motorstopp mitt på skogen och tog då ström från ett bakljus för att ta mig hem. Tyvärr kommer jag inte ihåg orsaken men bytte inte någon dyrare sak, troligen var det bara dålig kontakt.
#1182307
Har nu testat med en kabel från batteriet till utgången på reläet(85).

Det klickar i reläet när jag ansluter det till batteriet. (Har för säkerhets skull testat med olika reläer)

När jag sedan vrider om nyckeln går pumpen igång. Den går då konstant. Man hör tydligt att den går. Vanligen brukar ju pumpen stängas av efter ett par sekunder. Nu är ju pumpen ny och kanske måste rätt tryck byggas upp innan den stängs av? Kabeln mellan relä och pump torde med ovan test vara ok.

Jag har också testat att gå förbi ordinarie kabel med en extra kabel från reläet till pumpen. Då jag vrider om tändningslåset händer ingenting. Alltså samma fel som med ordinarie kabel. Pumpen får ingen spänning.

Där står jag nu.
#1182345
Förklaringen var inte kristallklar men jag antar att du har dragit en kabel från batteriet till pumpreläets manöverspole 86 så reläet är till och att anslutning 30 på pumpreläet inte får spänning förrän insprutningens huvudrelä slår till då tändningsnyckeln vrids om. Pumpen går endast på tid när motorn är avstängd och bryr sig inte om vilket tryck som byggs upp. Du har nu helt enkelt tagit bort den säkerhetsfunktion som stänger av pumpen då motorn inte går och därför går pumpen konstant. Pump och kabeln från reläet bör vara ok, felet sitter i relästyrningen.

Leta på andra änden av kabeln som går till anslutning 86(?), (vid styrenheten) och bygla den kabeln lika som du gjorde med kabeln relä-pump. Kablarna är numrerade (tryckt på kabelisoleringen) och sitter i nummerordning på styrenheten.
#1182795
Efter några dagars frånvaro från garaget är jag återigen igång med felsökningen,

Jag antar att syftet med att leta upp kabeln som utgår från anslutning 86 på styrenhetens relä vid styrenheten(ECU) är att kontrollera om det finns ett brott/klapp någonstans mellan relä och anslutningen vid styrenheten.
#1183264
Lite kontroll av nummer,

Anslutning 87 på styrenhetens relä går till anslutningarna 15 och 24 på styrenheten(ECU).

Anslutning 86 på styrenhetens relä går till anslutning 15 på tändspolen.

Anslutning 85 på pumpens relä går till anslutning 19 på styrenheten(ECU)

Anslutning 86 på pumpens relä går till anslutning 87 på styrenhetens relä.

Det är inte så att det är
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]