Jag "håller" nog fortfarande på Weber ändå, det gjorde en klar skillnad på både motorgång i allmänhet som "draget" på låga varv och även på toppen. Använde Volvos D-kam (satt på tidigare "E" motorer), ska vara bättre på "vridet" vid lägre varv än "K" som satt på dom senare. Sedan planade jag en B20A topp (senare modellen med större ventiler) 5,5mm så det blev ungefär 10,5 i komp.förhållande (Samma som B20E motorn) "snäppet" hårdare ventilfjädrar och rörde den sedan inte mer. Hade även Volvo original grenrrör från en B18B motor (tror jag det var). Jag fick tag på en strömfördelare från en B18B motor (utan vakuumfördelning) som passade bra med tänd.kurvan till denna motor. Fördelare till "E" motorer fanns inte så många. Passa dig lite med för grovt avgasrör. Motorn blir "lättstött" och "svårkörd" på låga varv och "vridet" på lägre varv blir sämre, jag använde Volvos "trim avgassystem" Simons 2" från en Amazon. Och ska man vara noga så ska röret ha en mindre diameter in i bakre ljuddämparen än in i den främre
http://www.simons.se/produkter/sportsys ... amazon/374
Fick modifiera det lite för att få det att passa till min PV. Denna gick "som ett skott" på både låga och höga varv. Varvade tills ventilerna släppte.På 4-an omkring när mätaren "gick ut", c:a 180 km/tim på 4-an, hade overdrive på den så 200 "knyck" var den nog och "nosade på" i bra väder (Medvind :lol: ), Hade ingen varvräknare och 185/65x15 däck + original bakaxeln till ovderivelådan så helt rätt visade inte mätaren. Här är en tabell för "teoretisk" hastighet vid några olika varvtal med 4,10 utväxling i bakaxeln (original på PV och Amazon)
Varv 1:an 2:an 3:an 4;an Overdrive
6500 42,0 70,6 106,5 177,9 216,9
6750 43,7 73,3 110,6 184,7 225,3
7000 45,3 76,0 114,7 191,5 233,6
En kompis hade Volvos original steg 3 i sin PV och original i ovrigt, där "bottnade" mätaren vid c:a strax under 7000 varv men hans motor varvade ytterligare 2000 varv. Det gjorde inte min, kanske 6500 7000 varv innan ventilerna inte ville följa "rytmen" längre. Effekten i min motor uppskattar jag till c:a 130 hk. Kanske mer, kanske mindre