PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1145593
Hej Forum,
Har rullbälten fram men standard bak... dvs inga bälten.
Frambältena börjar bli för sunkiga och jag vill byta dessa. Sonen har också snart körkort varför jag även vill komplettera med bälten bak.
Vet att det finns att köpa nya över disk, men tycker det drar iväg i pris..
Finns det ingen annan bil man kan plocka bälten från ? (läs ej smälld/krockad då !)

//Micke K
#1145631
Hur vet man att begagnade bälten inte har varit utsatt för något som påverkar funktionen vid en krock? Om man monterar bälten för de åkandes egen säkerhet bör man satsa på bälten med känd historik vilket i nästan samtliga fall innebär nya bälten.
#1145638
Jag monterade rullbälten från en 240 till farsans 144 -72 både fram och bak. Men det var lite fusk för den var redan förberedd för rullbälte. Till min PV monterade jag dom bakre i hatthyllan och under sätet så det "tittat upp" mellan sitt och ryggstöd och dom främre passade (i pricip) bolt on. Hittade i en container utanför en OK bensinstation som kastade alla reservdelar när dom byggde om till en "modern" bensinstation, tror dom hette Safe eller något ditåt. Helt nya, ouppackat med monteringsinstruktioner. Jag tror du kan plocka från vilken 2 eller 4-a dörrars småbil (med fast "hatthylla") som helst. Spara på alla skruvar och brickor från båda bilarna och var observant på att dom måste monteras i absolut samma läge som i bilen du plockar från. Det sitter en spärr som låser när bältet är i annat läge. Detta är några år sedan jag monterade rullbälte men det var ganska populärt när lagen om att använda bältet kom. Jag tror att det finns "gängade hål" för bälten bak i alla fall på senare Amazoner så leta upp dom först så du kan leta upp sådana som passar. Där är säkert gängade hål antingen bakom sidorutan (problem) eller i hatthyllan ute i hörnan mellan sidorutan/bakrutan (betydligt lättare). Ofta sitter dom (på moderna småbilar) just bakom sidorutan och då måste du montera det i exakt samma läge på Amazonen. Kolla bara så det inte är bältessträckare, och det är inte alla skrotar som säljer begagnade bälten.
#1432178
Tänkte jag skulle lyfta den här tråden igen, då det 2017 aldrig blev några bälten monterade... :-o
Köpa begagnat på skrot är inte aktuellt den här gången... kan någon som monterat bälten fram/bak upplysa lite vilka inköpskanaler de använde.
Andra tips..

//MK Ekerö
#1432316
Kollade på vp.s bälte för amazon en gång (kanske sju år sen), då var dom inte jämförbara med volvos sats som fanns att köpa förr. De var dessutom hutlöst dyra! Jag vet däremot att antingen Klintberg o way eller Hansen racing säljer universalsatser som är avsedda för usa-bilar, dessa var åtminstone då väldigt billiga jämförelsevis. Har själv monterat sådana (inte i Amazon) och de fungerade utmärkt. Begagnade kan va lite besvärligt att hitta passande och som nämnts är det inte tillåtet för skrotarna att sälja. Tips är att hålla ögonen öppna efter Volvos egna tillbehörssats för framsätesbälte som fanns förr, passar direkt, tar en kvart att montera.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]