Sida 1 av 1

problem med duett

Postat: tor 10 nov 2016, 16:46
av hj11
har en volvo duett skruvat sär förgasrarn och bytt alla packnigar satt ihop allt va ut och körde o efter så 5 min så gick ha o riktigt jämt o dog på låga varvtal och nu går det bara bra när den är kall!!

Re: problem med duett

Postat: tor 10 nov 2016, 17:43
av Rådlös
Egentligen skall du nog ställa din fråga i rätt avdelning, http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=12 men någon med behörighet kanske ändrar på detta?

Hursomhelst, när du skruvade på förgasaren kan du möjligen ha ändrat på någon inställning då? Kanske blandningsskruven (om det finns någon sådan?) Den kanske ger för mycket bränsle när motorn är varm och då går den dåligt eller inte alls. Vilken förgasare har du? Och vi tar årsmodell på bilen när vi ändå är igång?
Om man vill veta hur man har ställt in sin förgasare så finns det ett "instrument" för det: http://verktygsboden.se/specialverktyg- ... GQodJKYMfQ
Det här är ett tändstift där isolatorn är av glas. Då ser man färgen på förbränningsflamman och jämför med en färgkarta som medföljer. Då kan man ställa in rätt bra.

Re: problem med duett

Postat: tor 10 nov 2016, 19:37
av rid54
Låter som det kan vara lite fel på flottörventilen - för hög nivå - för mycket bensin. Funkar när motorn är kall och vid pådrag, men motorn dör på tomgång. Kan vara smuts, sliten nål eller att nåt "hängt sig" i mekanismen.

Re: problem med duett

Postat: tor 10 nov 2016, 20:12
av xdigger
Satt det en tjock fiberbricka mellan förgasaren och insuget, isåfall satte du tillbaka den?

Re: problem med duett

Postat: tor 10 nov 2016, 20:31
av lennarte
Vad är det för förgasare?? Fram t.o.m -66 satt det en Zenit 36, -67 och uppåt Stromberg 175. Många Duetter är bytt motor till en B20 som har en lite annorlunda Stromberg 175. Sedan finns det möjligheter att det är bytt förgasare till Weber eller vad som helst.