Sida 1 av 1
b230a i 142?
Postat: ons 12 okt 2016, 21:06
av findustheslayer
Vad bör man tänka på då man sätter i en b230a i en 142a? och vilken växellåda ska man köra med för att komma undan så smärtfritt som möjligt då det gäller modifikationer? :D
Re: b230a i 142?
Postat: tor 13 okt 2016, 21:26
av findustheslayer
Någon?
Re: b230a i 142?
Postat: tor 13 okt 2016, 22:33
av lennarte
Det finns ett problem, Bilprovningen. Kolla först med dom vad som är godkänt att göra. D.v.s om du vill besiktiga den. Om du tänker en större ombyggnad kan man registrera den som ombyggt fordon. Kolla i så fall med
http://sfro.com. Ska du "bara" bra byta till en "bättre" motor och väljer en B230A är det nog inte några större problem, men "ta" både motor, växellåda och kardanstång från samma bil, och ta även (om det är elektronisk tändning) allt vad gäller el som "rör" motorn. Och ta motorn från en 240. 740 motorn har bakmonterad fördelare och den får troligen inte plats mot torpeden. Registreringsbesiktning får du nog vara beredd på i vart fall
Re: b230a i 142?
Postat: tor 13 okt 2016, 23:47
av findustheslayer
lennarte skrev:Det finns ett problem, Bilprovningen. Kolla först med dom vad som är godkänt att göra. D.v.s om du vill besiktiga den. Om du tänker en större ombyggnad kan man registrera den som ombyggt fordon. Kolla i så fall med http://sfro.com. Ska du "bara" bra byta till en "bättre" motor och väljer en B230A är det nog inte några större problem, men "ta" både motor, växellåda och kardanstång från samma bil, och ta även (om det är elektronisk tändning) allt vad gäller el som "rör" motorn. Och ta motorn från en 240. 740 motorn har bakmonterad fördelare och den får troligen inte plats mot torpeden. Registreringsbesiktning får du nog vara beredd på i vart fall
Har redan fixat en b230A med fördelare i framkant men tänkte typ växellåda om det finns någon så jag kan koppla upp mig på vanliga hastighetsmätaren om det går? Hade bara tänkt ett motorbyte inte några direkta förändringar i bilen då jag vill kunna få bilen i original skick om jag så skulle vilja.
Re: b230a i 142?
Postat: fre 14 okt 2016, 07:16
av lennarte
Om du kan få tag i en växellåda från före (c:a) -85 så har den vajer. Jag tror (inte 100 säker) att alla M45, 46, 47 passar mot samma kopplingskåp. Det skiljer på kåpan före och efter -88B, då ersattes Hallgivare i fördelaren med en givare mot svänghjulet. Men mot växellådan ska kåpan vara samma
Re: b230a i 142?
Postat: fre 14 okt 2016, 11:05
av LarsBd
Vissa kåpor har hydraulisk och andra vajermanövrering av kopplingen. Med en m45-47 låda i 140 måste du även modifiera eller tillverka en ny växellådsbalk om inte en tidig 240-balk går att använda.
Rakställd B230 med M40 ger enkel hastighetsmätarinkoppling, kopplingsmanövrering samt växellådsinfästning och växelspak på 140 67-71.
Med en kåpa från 75 kan man ha snedställd motor och M40.
Re: b230a i 142?
Postat: fre 14 okt 2016, 11:30
av robinb3rgsten
Går o köra med m40 o krökt spak säger en del men inget ja provat själv. M45 eller m46 är lättast att hitta med wire uttag. M45 är 4 växlad och m46 4 plus overdriva på knapp.. m47 med wire uttag fanns bara 85 möjligtvis 84
Re: b230a i 142?
Postat: lör 15 okt 2016, 21:49
av findustheslayer
Tack för alla svaren ska se om jag kan få tag i en m47 innan -85 med vajer och en sprängkåpa med vajermanövrering för kopplingen :)
Re: b230a i 142?
Postat: lör 15 okt 2016, 23:46
av Amarace
Sprängkåpa för vajer lär ju inte vara nåt problem då alla 240 med fyra hade vajer i sverige. m47 kom På årsmodell 83 (efter 1Jan) så den finns med hastighetsmätardrivning på alla 240 med M47 83-85 (bara GL efetrsom GLE/GLT/Turbo hade M46, DL hade M45)