PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rrosenback
#74293
Hur tar man bort handskfacket på en 144-74? gångjärnen går igenom en plåt som verkar täcka en stor del av panelen. Jag måste byta kupefläkt och handskfacket är i vägen.
Användarvisningsbild
av P1800
#74650
Hej!

Jag har själv en 1974 GL som jag bytte fläkt på för drygt 10 år sen. Jag kommer inte ihåg någon speciell konstighet med handskfacket. Hur som helst får du börja med att ta bort luckan. Kolla på undersidan om inte skruvarna för gångjärnen sitter därifrån. Papplådan sitter nog med plåtskruv uppåt i öppningen.

KOPPLA FRÅN BATTERIET! Det är en hel del kablar i mittkonsolen så det kan ju bli kortis.

Om du inte får något vettigt svar här så kan du skriva på forumet på 140 respektive 164-klubbarnas hemsidor.

Om du tycker att det är svårt att ta loss hanskfacket så kan jag trösta dig med att det bara är början, i alla fall om bilen har det AC-förberedda systemet med tryckknappar istället för vred. Jobbet tog mig nog minst 10 timmar allt som allt. Förmodligen det suraste jobbet man ge sig i kast med på en 140, men trägen vinner.

Lycka till !
av rrosenback
#74676
Jag lossade papplådan med 2 skruvar i överkant, sedan fanns det 2 skruvar som under panelen som även höll fast en lång skumlist. Handskfacket är nu löst men gångjärnen (de 2 plastböjarna) är popnitade på insidan av luckan och går sedan igenom en plåt (som täcker hela panelen) Men jag får gå ut igen och titta, jag kan missat något. Och som tur var så har min DL vanliga "240" dragreglage.
Användarvisningsbild
av P1800
#74968
Plastböjar? menar du de som hindrar luckan från att öppnas mera än i vågrätt läge? I så fall borde du kunna lirka ut dom. jag kan inte påminna mig att det skulle vara några speciella låsningar på dom. Kan det vara så att de följer med papplådan ut?

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]