Sida 1 av 1
Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: fre 15 jul 2016, 18:02
av Slaktarn
Har bytt ut min B18 mot en B20 i min Amazon -67.
Detta då gamle B18 var i så dåligt skick, och jag kom över en B20 från -71 som suttit i en 145a till bra peng.
På B20n satt grenrör å insug med förgasare, men jag flyttade över B18ns Stromberg 175, och tycker den har väldigt dålig tomgång, som dör ut och varvar på om vartannat. Lika om man krypkör så som hackar den sig fram. Går annars riktigt bra när man gasar på, svarar bra på gasen och varvar ur ordentligt.
Min fråga är om det skulle vara bättre att sätta dit B20ns förgasare för att få bättre tomgång osv?
Har ingen aning om vad som skiljer dem åt, eller vad som kan vara bättre eller sämre.
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: fre 15 jul 2016, 19:41
av Rådlös
Om du har B20-förgasaren, så blir väl det enklast. Annars kan du kanske bestycka om förgasaren så att den svarar till en B20.
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: lör 16 jul 2016, 08:25
av lennarte
Om du har en original B18 Stromberg förgasare har den ett justerbart huvudmunstycket, så du kan justera förgasaren så motorn får mer bensin. Det är i övrigt i princip samma förgasare, men det är en annan typ av nål och munstycke (B20 är ej justerbart). Kolla på denna sida, där kan du se skillnaden,
http://www.misab.se/matriser.php?kid=4-382-421
Leta upp Amazon B18 -66 - 68 och titta på nr 25 på skissen, kolla sedan på Amazon -68 - 70 eller på B20 -68 - 76 så sitter där en plugg (nr 28) i stället med munstycket innanför
Annars tycker jag de låter som motorn får "tjyvluft"
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: sön 17 jul 2016, 22:13
av Slaktarn
Tack för svaren!
Hittade igen skruven under och justerade.
Fick den att gå betydligt bättre, men inte riktigt bra.
Fortfarande orolig tomgång och ryck vid lågfart.
Men den går iaf renare nu än innan.
Fortsätta justera tror ni, eller se över bestyckningen?
Kollade bara snabbt på förgasaren som satt på motorn förut innan jag la undan den.
Det visade sig att det är en enkel SU.
Då blir det väl annorlunda stag till gasreglaget?
Är det lönt att dona till SUn tror ni, eller satsa på Strombergaren?
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: mån 18 jul 2016, 09:22
av lennarte
Slaktarn skrev:Är det lönt att dona till SUn tror ni, eller satsa på Strombergaren
B18 förgasaren är ju avsedd och bestyckad för B18 (1800cc) så den är ju "gjord" för en mindre motor, men det borde gå att skaffa en Stromberg från en B20 motor. Jag tycker Stromberg är lättare att "ha att göra med" än SU, men det kanske är en "smaksak". Jag tror det skiljer för mycket för att kunna montera B20 munstycke och nål i B18 förgasaren, men kolla med Misab. Dom är "bra" at ha at göra med. Det fungerar bättre med en "anpassad" förgasare, även på en äldre motor. Det fins ju 2-ports Weberförgasare att köpa om man vill "kosta på". Brukar finnas på blocket
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: mån 18 jul 2016, 10:06
av rid54
Tomgången är ju väldigt känslig för tjuvluft, det är ju så små bränslemängder det handlar om, lågfart också. Det kanske kan löna sig att söka tjuvluftsbovar... Om den har bromsservo, hur ser slangen ut? Nån nippel som råkar vara oanvänd? Grenrörspackningen?
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: mån 18 jul 2016, 12:42
av robinb3rgsten
Kolla insugspackningen och mellan förgasare o insuget efter läckage spruta startgas runt när bilen står på tomgång
Re: Bytt till B20 i Amazon, förgasarfundering
Postat: tor 28 jul 2016, 15:15
av Slaktarn
Tack för tipsen!
Verkade vara läckage i grenröret/inslaget.
Bytte mot ett annat, å tomgången blev avsevärt bättre.
Bes förra veckan med anmärkning endast på en bromsslang.