PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1078303
Hej gott folk. Här kommer en liten förklaring på mitt problem.


Nu har jag äntligen kommit fram till uppstart av den P1800 jag bygger ihop åt min morbror.
Det är en P1800S 1969 som ser ut som en P1800E. Hur som så har den en B20B motor med dubbla Strömbergare som förövrigt är helt fabriksnya. Det är rätt förgasare för dubbelmontage, dvs. två olika. Motorn är nyrenoverad. Toppen är omgjord för blyfritt bränsle.

Det har gått så långt att jag vridit nyckeln efter att ha byggt upp oljetryck samt fått fram bränsle till förgasarna.

Men motorn vill ej gå igång.
Jag började med att kolla gnistan. Och visst finns där gnista. Det sitter en brytarlös fördelare monterad.
Motorn nollades in i samband med montaget av denna fördelare.

Skruvade bort stiften och dom är helt torra.

Lossade slangar vid T-korset mellan förgasarna och där finns det bränsle.

Så jag har som jag tror lokaliserat att felet ligger i förgasarna.
Senast redigerad av 1 Denesfay, redigerad totalt 0 gånger.
#1078408
Pytsa i cirka 1 tesked bensin direkt i förgasarna så nära gasspjället som möjligt och provstarta, föreligger det ett bränslefel brukar motorn starta på den kask man tömmer i förgasarna. Om trottlarna sitter fast eller har mycket defekta membran får motorn oftast för lite både luft och bensin för att starta. Annars är det klassiska felet att man blandat ihop tändföljden eller monterat fördelardrivningen 180° fel.
#1078428
Tack, ska prova det med att pytsa i lite bränsle direkt i förgasarna.

Jag har gått igenom förgasarna och rengjord trottelnålarna osv då fabrikssmörjningen från en tid tillbaka hade blivit som gegga.
Så dessa rör på sig fritt.

Tändföljden har jag jämfört med en annan B20 som går så den är det inget fel på. Däremot kan jag ju fast jag har gått igenom det där minst 19 ggr satt fördelardrivningen fel. Detta ska undersökas. Återkommer med svar.
#1078647
Det fungerade ej att pytsa i lite bensin. Körde iofs bräkleen men bör fungera det med om inte ännu bättre.

Jag har sett att det sitter en nippel på plattan mot insuget under ena förgasaren. Är denna till för om flottörhuset blir fullt med bränsle? Det har kommit ut lite bränsle där, speciellt när det pumpas fram bränsle när motorn går runt på startmotorn.

Finns det någon förklaring på vad skruvarna på förgasarna gör? Tänkte om tomgångsskruven typ är inskruvad helt så kommer det inte fram något bränsle?
#1078652
Denesfay skrev:Det fungerade ej att pytsa i lite bensin. Körde iofs bräkleen men bör fungera det med om inte ännu bättre.
Var inte för säker på detta - bräkleen är numera baserad på lättbensin typ heptan/pentan och dunstar väldigt fort, vilket kan göra bränsle/luftblandningen för fet för att brinna.

Men är det en gammal flaska med bräkleen från tidig 2000-tal och tidigare så är det trikloretylen och den brinner inte hur mycket man än försöker tända på det och tvingar man gaser av trikloretylen genom/över glödheta ytor så kan det bildas karbonylklorid - mer känd som fosgen...

---

Prova med riktig bensin och/eller med startgas och se om motorn tänder över huvudtaget, någon poff eller puff borde det ge om tändningen fungerar alls...

Gör det inte det eller baktänder vilt så blir det åter igen att titta på tändsystemet att det tänder vid rätt tidpunkt och vid rätt varvslag dvs. att båda ventilerna är stängda, kolven nära övre dödläget när gnistan kommer för cylindern och inte när båda ventiler är öppna (fördelaren eller tändkablarna monterade så att det blir 180 grader fel på fördelardosan)

En sak till att tänka på, är inte brytare och dess konding friska och rätt typ så kan gnistan bli klen - det blixtrar när du tagit ut tändstiftet lös och jordar mot motorn - men vid kompression krävs mycket högre spänning innan överslag och är inte grejorna friska och av rätt typ så kan gnistan utebli helt i det läget.
#1078681
Där ser man. Då ska jag prova med riktig bensin denna gången. Dvs 98 oktan.

Motorn är garanterat nollan. Dubbekollade igår.
Ventiler står rätt. Dom stod fel innan jag ställde tändningen för den nya fördelaren så där är jag 100% säker.

Fördelaren nollan enligt instruktion och som synes står fördelararmen rätt. (klicka för större bild)
Bild

Här synes att veven står i nollat läge samt att kolven är uppe. (Klicka för större bild)
Bild
Bild

Jag har kollat gnista och den är mkt god.

När jag gasar till lite fram och tillbaka så puffar det i avgasystemet, dvs den tänder till lite. Misstänker att det då kommer in lite bränsleångor eller så.
Tror fortfarande på att det är något med förgasarna. Dessa rä ju helt fabriksnya. Så dom är inte ens grundinställda om dom inte är det från fabrik då.

Skulle vara intressant att veta vad som är vad på dessa Strombergare.
#1078829
Jag skulle föreslå att man provar med startgas. Det är nästan ett garanterat sätt att få reda på om det finns vettig gnista (eter är bland det mest "lättexplosiva" bränsle som finns). Startar motorn inte på startgas så kan man bli tvungen att se över tändsystemet ytterligare en gång. Jag antar att du gått igenom tändföljden (1342) och att rotationsriktningen är moturs i fördelaren. För att kolla för X:te gången kan man skruva ur ettans tändstift, vrida motorn för hand tills man kan känna kompet bygga upp i cylindern med ett finger och i det läget kolla att rotorarmen pekar mot uttaget för cylinder 1. Då är man hemma och kollar sedan att kablarna sitter i rätt ordning. Man måste ju också se till att man har en vettig grundinställning av tändningen, att börja med typ 5° före ÖDP brukar funka, fininställning sker med stroboskop.

Det du nämner om att det rinner bensin ur en nippel känner jag inte riktigt igen från Z-S förgasarna. Nipplar ska vara pluggade eller anslutna till vakuumledningar av nåt slag. Du kan vara tvungen att ta isär förgasarna och kolla att flottörer + flottörventiler funkar som de ska, så att det inte bara rinner in bensin i insuget. Man ställer inte blandningen i dessa förgasare med nån "vanlig skruv", utan genom att flytta munstycket upp eller ned i förgasarhuset. Äldre modeller har en "skruv" man kan dra runt utifrån (under flottörhuset), nyare kräver drivande verktyg (special). Men så himla felställda att du inte får motorn att gå tror jag knappt dessa munstycken kan vara. Tomgången ställs genom att påverka spjällets nolläge. Inte heller den justeringen kan "döda" motorn.
#1078842
rid54 skrev:Jag skulle föreslå att man provar med startgas. Det är nästan ett garanterat sätt att få reda på om det finns vettig gnista (eter är bland det mest "lättexplosiva" bränsle som finns). Startar motorn inte på startgas så kan man bli tvungen att se över tändsystemet ytterligare en gång. Jag antar att du gått igenom tändföljden (1342) och att rotationsriktningen är moturs i fördelaren. För att kolla för X:te gången kan man skruva ur ettans tändstift, vrida motorn för hand tills man kan känna kompet bygga upp i cylindern med ett finger och i det läget kolla att rotorarmen pekar mot uttaget för cylinder 1. Då är man hemma och kollar sedan att kablarna sitter i rätt ordning. Man måste ju också se till att man har en vettig grundinställning av tändningen, att börja med typ 5° före ÖDP brukar funka, fininställning sker med stroboskop.
Ska kolla ännu en gång och känna efter kompen med fingret. Ang 5 grader så är det inget jag behöver bry mig om då det är en brytarlös fördelare. Den ställer man in genom att en lampa som sitter i fördelaren som tänds när man vrider på fördelaren. Den är rätt inställd enligt instruktion som medföljde fördelaren. Jag har även valt rätt program i denna för standard motor (det finns olika tändprogram).
Det du nämner om att det rinner bensin ur en nippel känner jag inte riktigt igen från Z-S förgasarna. Nipplar ska vara pluggade eller anslutna till vakuumledningar av nåt slag. Du kan vara tvungen att ta isär förgasarna och kolla att flottörer + flottörventiler funkar som de ska, så att det inte bara rinner in bensin i insuget. Man ställer inte blandningen i dessa förgasare med nån "vanlig skruv", utan genom att flytta munstycket upp eller ned i förgasarhuset. Äldre modeller har en "skruv" man kan dra runt utifrån (under flottörhuset), nyare kräver drivande verktyg (special). Men så himla felställda att du inte får motorn att gå tror jag knappt dessa munstycken kan vara. Tomgången ställs genom att påverka spjällets nolläge. Inte heller den justeringen kan "döda" motorn.
Det är Strombergförgasare och så här sitter nippeln.
Bild

Jag har haft isär ena flottören då den kärvade. Smörjoljan i förgasaren hade blivit torr och var som klister/lera. Så denna rengjordes flitigt och fick ny olja. Men jag kanske ska meka isär förgasarna mera och kontrollera alla delar.

Är detta en sådan skruv som man kan ställa något på kanske? Eller är det bara för att "tömma" flottörhuset kanske? Detta är den andra förgasaren. där är det pluggat där nippeln sitter annars.
Bild
#1078852
Jag vet inte exakt hur de moderna brytarlösa systemen funkar, men de måste ju få info om hur vevaxeln står för att kunna leverera gnistan i rätt ögonblick, så de måste få en grundinställning (de måste kunna läsa av fördelaraxelns läge på något sätt). På brytarsystemen skedde ju detta genom nockarna på fördelaraxeln, de optiska system som kom sedan hade "vingar" och en optisk läsgaffel, de magnetiska hade halleffektsensorer etc, men alla måste ha ett nolläge att relatera till för att kunna skapa rätt tändtidpunkt odh rätt tändkurva. Hoppas att installationsbeskrivningen täcker dessa frågor.

Den nippeln som syns på bilden är inte en dräneringskanal, det är ett vakuumuttag, det skulle jag nog våga sätta en spänn på. Om den inte används (t-ex till fördelaren) så bör den pluggas. Den mässingsplugg som visas är en täckplugg för det ställe där man angriper munstycket med ett specialverktyg för att justera CO-halten. Inget att göra med den, faktiskt. Förgasarens munstycke är absolut troligast rätt inställt från början. Inställningen är en fråga om att pressa munstycket upp eller ned och det flyttar sig inte av sig självt. Det skadar säkert inte att kolla under pluggen, men jag tror att det inte leder till nån lösning av just detta problem.

Jag har träffat på flottörventiler (nålar) som hade nån form av gummi/plast i tätningsytan på dessa Stromberg (som jag undrar om det inte är Zenith-Stromberg?). Om dessa har legat länge, kan det vara idé att inspektera nålarnas tätningsyta så att det inte är fråga om sprickor eller liknande i eventuellt plastmaterial där.
#1078853
Ett förtydligande om fördelaren och grundläget. Jag antar (jag vet alltså inte) att man vrider fördelaren med vevaxeln i ett känt läge, kanske med kolven i ÖDP för cylinder 1 och får en signal (nån lampa tänds). I värsta fall kan detta vara ett halvt varv fel, då ju ÖDP finns även i växlingen mellan avgas- och insugstakt. Det kan fördelaren inte veta.

Alla ventilerade är av samma storlek. G&[…]

Elpriset

Det är ju alla de saker som du nämner s[…]

Nytt datum på leverans

Nu är det snart dags att hämta ut den n[…]

Vi som beställt nya V60

Äntligen är julklappen på g&[…]