Sida 1 av 1

Volvo 144 -68 Automat; Ylande bakaxel å dålig gång

Postat: fre 13 maj 2016, 16:36
av Leistus
Hej!
Har köpt en helrenoverad volvo 144 som jag har färdigställt och reggat,
i bilen är nerlagt otroligt mycket arbete (mest från förra ägarn) och den är nu museiebesiktigad här i finland me fina betyg!

Nu till bekymren:
1.Förra ägarn hade troligtvis inte provkört bilen desto mera men nu när jag var ut på vägen första gången på 33 år med den så ylade bakaxeln något hemskt i hastigheter över 60 km/h.
jag pratade me han som fixat bilen och han hade inte gjort nåt annat än bytt hjullagren när han ändå bytte bormssköldarna.

2.Bilen går ojämt och är kraftlös. först när den startades efter en ny dvala efter den bilvit renoverad (ca 2005) så gick den mycket dåligt och var helt orkeslös (dog när man satte i backen)
Nu är den mycket bättre efter diverse pill och puts men inte heller bra.
Vaacum är draget så att insug-bromsservo och på den ett t-stycke till flamfällan via en bakslagsventil (trög modell) är detta korrekt (B18)?
Den började gå bättre när jag la en strypning på 3mm till insuget men då mistade bormsservon förståss effekt. Insuget har bara en ingång.
Har putsat förgasaren flera gånger och det hjälper inte, den har även ställbart munstycke men jag får den inte att gå bra för det.

Tacksam för svar / Kalle, Finland

Re: Volvo 144 -68 Automat; Ylande bakaxel å dålig gång

Postat: lör 14 maj 2016, 21:34
av LarsBd
Byt/renovera bakaxeln.
Bromsservo/vevhusventilation låter ut att vara rätt draget från början, kontrollventilen (backslagsventilen) som reglerar hur mycket vevhusgaser som ska sugas in i insuget skall enligt seviceschemat bytas var 2000:e mil och med stor sannolikhet har ventilen inte bytts på mycket länge, byt den först.

Kontrollera membranet i förgasaren och tändföljd/inställning om inte det redan är gjort.

Re: Volvo 144 -68 Automat; Ylande bakaxel å dålig gång

Postat: sön 15 maj 2016, 08:49
av Leistus
Jag här läst att det borde vara en 2mm nippel på insuget vart vevhusgaserna skall gå från flamfällan, men när jag bara har en nippel på insuget så gjorde jag så, den började gå avsevärt bättre med strypingen... får när den går dålit betéer den sis som den skulle få för mycket luft/tjuvluft... men inget läckage runt insug...
Bakslagsventilen hör till dieselbränslesystem och är ny... den jag fick från vp-autoparts knackade nåt fruktansvärt (gravitationsmodell)...

Tändning kollad och spetsar bytta...

Re: Volvo 144 -68 Automat; Ylande bakaxel å dålig gång

Postat: sön 15 maj 2016, 16:48
av LarsBd
Du ska ha en kontrollventil http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=418982 direkt på flamfällan och den begränsar mängden vevhusgaser till insug (som 2mm nippeln gör på B20). Från kontrollventilen går det sedan en slang till ett T-rör på servoslangen. Bromsservot behöver den vidöppna nippeln för att få tillräckligt mycket vacum vid nervösa bromsningar. Med en 2mm nippel på servoslangen kan du vid vissa tillfällen få otillräckligt med vacum för att kunna bromsa säkert. Backventilen du nämner är det motsvarande den här http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=687495 till bromsservot?

Re: Volvo 144 -68 Automat; Ylande bakaxel å dålig gång

Postat: lör 04 jun 2016, 21:27
av Leistus
Den ventilen du nämer har jag redan provat att ha på, den låter on sig fruktansvärt (kulan hoppar fram och tillbaka och smattrar fruktansvärt) därför har ja provat annat... jag har nu strypning på flamfällan + bakslagsventil... fortfarande inte bra gång... kan väl ochså nämnas att bilen blev utrustad me k-kam, påverkar detta gången?

Re: Volvo 144 -68 Automat; Ylande bakaxel å dålig gång

Postat: tis 07 jun 2016, 13:11
av rid54
Ang bakaxeln, kanske fånig kommentar, men är det olja (rätt sort och mängd) i bakaxelväxeln? Om det är kugg-ljud som du hör kan det ju faktiskt vara en justeringsfråga och/eller en fråga om slitna lager till pinjong eller diff, dvs det kanske inte är ett jätteproblem (annat än reservdelarna, kanske...).

Dålig gång... Prova att täpp igen nippel i insuget helt, se om det påverkar nåt. (tänk på utebliven bromsservo) Om det verkar påverka det hela, så kanske det vore läge att undesöka om bromsservot är OK, dvs att det inte läcker in luft den vägen. Det verkar väl enklare att ha en strypning i sugnippeln till vevhusventilationen och en "vanlig flamfälla" än en ventil med rörliga delar, men det kanske inte passar på din motor. Har du testat kompressionen?